Abstract:
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[Otros] Universities have experienced a significative advance in the use of social
networks as a support of high education processes. Through the experience
of QTALNET, a research group about the use of social networks in ...[+]
[Otros] Universities have experienced a significative advance in the use of social
networks as a support of high education processes. Through the experience
of QTALNET, a research group about the use of social networks in learning
(EICE-UPV program), we have observed the advantages of the use of social
networks and the benefit provided to students and other teachers.
Currently, there is a trend in the application of a learning methodology
known as flip teaching, flipped classroom or reverse teaching. In this
methodology, is the student who must first prepare the session, usually
through the individual study of theoretical concepts. The face to face session
becomes an collaborative, application session (usually groupal practical
exercises) to resolve doubts and consolidate the concepts.
In this paper, the basis for the use of social networks in teaching
methodology based on a flipped learning classroom is presented. Social
networks are perfect to be applied in this type of methodology, allowing
sharing resources, comment and establish fluid communication between all
participants
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[ES] La utilización de las redes sociales como apoyo a la docencia universitaria
es un avance que está experimentado la universidad. A lo largo de la
experiencia del grupo QTALNET, como grupo de investigación basado en ...[+]
[ES] La utilización de las redes sociales como apoyo a la docencia universitaria
es un avance que está experimentado la universidad. A lo largo de la
experiencia del grupo QTALNET, como grupo de investigación basado en la
docencia apoyada en redes sociales dentro del programa de grupos EICE de
la UPV, hemos observado las ventajas que tiene el uso de las redes sociales y
hemos experimentado el beneficio que ofrecen a los alumnos y a otros
docentes. Actualmente existe una tendencia en la aplicación de la
metodología docente conocida como flip teaching, flipped classroom o
aprendizaje inverso. Dicha metodología consiste en que el alumno debe
preparar previamente la sesión docente (generalmente los conceptos
teóricos) y consultar al profesor, o a los compañeros, aquellas dudas que
surjan en esta fase. La sesión presencial se convierte en una sesión de
aplicación (generalmente ejercicios prácticos) y colaboración para la
resolución de las dudas y el afianzamiento de los conceptos.
En este artículo, se sientan las bases para el empleo de las redes sociales en
la docencia basada en a metodología flipped classroom. Las redes sociales
son perfectas para ser aplicadas en este tipo de metodologías, ya que
permiten compartir material, comentarlo y establecer una comunicación
fluida entre todos los participantes.
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