Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Juan Liñán, Lluis | es_ES |
dc.contributor.author | Maruri González de Mendoza, Nicolás | es_ES |
dc.date.accessioned | 2021-07-20T09:16:06Z | |
dc.date.available | 2021-07-20T09:16:06Z | |
dc.date.issued | 2021-07-16 | |
dc.identifier.issn | 1133-6137 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/169556 | |
dc.description.abstract | [EN] This paper compares some of the first websites launched by architectural offices in the second half of the 1990s. The study reveals, firstly, the main constraints posed by the World Wide Web to the public dissemination of architects’ production and, secondly, the two strategies that would rule the online communication of architecture ever since. On the one hand, corporate offices like SOM or Foster and Partners understood the new medium as a tool that would facilitate the dissemination of the office’s identity. To harvest this potential, their work had to be published online in a succinct, interactive, and stable fashion by means of photographs and renderings. On the other hand, emergent offices such as MVRDV and Snøhetta decided to use the new medium to push the boundaries of their work and to test new techniques of representation and graphic expression. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Este artículo contrasta algunos de los primeros sitios web lanzados por oficinas de arquitectura en la segunda mitad de la década de 1990. Su análisis revela no solo los condicionantes que planteó la World Wide Web a la exposición pública de la obra de arquitectura sino las dos estrategias que caracterizaron las primeras translaciones de la misma al territorio web, así como los tipos de representación gráfica adecuados para ello. De un lado, oficinas corporativas como SOM o Foster + Partners definieron el nuevo medio como una herramienta complementaria destinada a facilitar la difusión de su identidad. Para ello, la obra debía presentarse de forma escueta, consistente e invariable a través del uso predominante de fotografías e infografías. Del otro lado, oficinas emergentes como MVRDV o Snøhetta optar por instrumentalizar el nuevo medio para someter su obra a nuevas interpretaciones y formas de expresión gráfica. | es_ES |
dc.description.sponsorship | El proyecto que ha generado estos resultados ha contado con el apoyo de una beca de la Fundación Bancaria “la Caixa” (ID 100010434), cuyo código es LCF/BQ/ES17/11600019 | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | EGA Expresión Gráfica Arquitectónica | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Internet | es_ES |
dc.subject | Communication | es_ES |
dc.subject | MVRDV | es_ES |
dc.subject | SOM | es_ES |
dc.subject | Snøhetta | es_ES |
dc.subject | Representation | es_ES |
dc.subject | Comunicación | es_ES |
dc.subject | Representación gráfica | es_ES |
dc.title | The first buildings on the web site: early manifestations of Architectural offices on the Internet (1995-2000) | es_ES |
dc.title.alternative | Los primeros edificios del sitio web: manifestaciones iniciales de las oficinas de Arquitectura en Internet (1995-2000) | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/ega.2021.12617 | |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/LCF//BQ/ES17/11600019/ | es_ES |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Juan Liñán, L.; Maruri González De Mendoza, N. (2021). The first buildings on the web site: early manifestations of Architectural offices on the Internet (1995-2000). EGA Expresión Gráfica Arquitectónica. 26(42):246-257. https://doi.org/10.4995/ega.2021.12617 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/ega.2021.12617 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 246 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 257 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 26 | es_ES |
dc.description.issue | 42 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 2254-6103 | |
dc.relation.pasarela | OJS\12617 | es_ES |
dc.contributor.funder | Fundació Bancària Caixa d'Estalvis i Pensions de Barcelona | es_ES |
dc.description.references | - ALLEN, S., 2000. Practice: Architecture, technique and representation. London: Routledge. | es_ES |
dc.description.references | - BOLTER, J. y GRUSIN, R., 1999. Remediation: Understanding New Media. Cambridge: MIT Press. | es_ES |
dc.description.references | - CAPUCCI, P., 1996. Worldwide Communications. Domus, 779, pp. 82-87. | es_ES |
dc.description.references | - CARPO, M., 2001. Architecture in the Age of Printing: Orality, Writing, Typography, and Printed Images in the History of Architectural Theory. Cambridge: MIT Press. | es_ES |
dc.description.references | - CARPO, M., 2017. The Second Digital Turn: Design beyond Intelligence. Cambridge: MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/9976.001.0001 | es_ES |
dc.description.references | - CASTELLS, M., 2001. The Internet galaxy: reflections on the Internet, business, and society. New York: Oxford University Press. | es_ES |
dc.description.references | - COLOMINA, B., 2010. Privacidad y publicidad: La arquitectura moderna como medio de comunicación de masas. Murcia: Centro de Documentación y Estudios Avanzados de Arte Contemporáneo_Cendeac. | es_ES |
dc.description.references | - FERNÁNDEZ-GALIANO, L., 2013. El ojo codicioso: Arquitectura y fotografía. Arquitectura Viva, 153, pp. 6-15. | es_ES |
dc.description.references | - FERRANDO, D. T., 2018. Spreading the Word. Architectural Review, no. 1457, pp. 64-69. | es_ES |
dc.description.references | - GONZÁLEZ AURIGNAC, E., 2011. Conversando con… MVRDV. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, n. 18, pp. 14-37. https://doi.org/10.4995/ega.2011.980 | es_ES |
dc.description.references | - LOVINK, G., 2008. Zero Comments: Blogging and Critical Internet Culture. New York: Routledge. https://doi.org/10.14361/9783839408049 | es_ES |
dc.description.references | - MAAS, W., 2002. 'Architecture is a Device', en Patteeuw, V. (ed.) Reading MVRDV. Rotterdam: NAi, pp. 138-47. | es_ES |
dc.description.references | - MANOVICH, L., 2001. The language of new media. Cambridge: MIT Press. | es_ES |
dc.description.references | - MITCHELL, W., 1995. City of Bits: Space, Place, and the Infobahn. Cambridge: MIT Press. | es_ES |
dc.description.references | - PATTEEUW, V. y SZACKA, L., 2018. Mediated messages: periodicals, exhibitions and the shaping of postmodern architecture. London: Bloomsbury Publishing Plc. https://doi.org/10.5040/9781350046207 | es_ES |
dc.description.references | - RICOEUR, P., 1999. Historia y narratividad. Barcelona: Paidós. | es_ES |
dc.description.references | - RILEY, T., 2006. This will kill that: Architecture and the Media. Hunch, no. 10, pp. 88-97. https://doi.org/10.1177/003463731301000106 | es_ES |
dc.description.references | - SOLÁ-MORALES, I., 2001. 'Mediations in Architecture and in the Urban Landscape', en Hauptmann, D. (ed.) Cities in transition. Rotterdam: 010 Publishers, pp. 276-287. | es_ES |
dc.description.references | - WIGLEY, M., 2005. Towards a History of Quantity. Volume 2, pp. 30-32. | es_ES |