Resumen:
|
[EN] According to the EU/2018/545 Directive of April 4, 2018 and
to the EU /2016/797, railway vehicles have to comply with
the practical provisions regarding the authorization for the
introduction of the vehicle into the ...[+]
[EN] According to the EU/2018/545 Directive of April 4, 2018 and
to the EU /2016/797, railway vehicles have to comply with
the practical provisions regarding the authorization for the
introduction of the vehicle into the market. Due to this need,
in recent years, operators and manufacturers have internally
implemented approval processes in order to reduce time and
cost related to the vehicle authorization process. IT systems
have proven to be valuable tools to support the management of
approval procedures for railway vehicles. However, significant
efforts are still required to standardize the process in order to
ensure that vehicles meet the requirements over time and that
any modification regarding the basic design are classified as
a new variant. Within this framework, this article proposes an
improvement procedure for the approval of a railway vehicle
and its rolling stock subsystems. The methodology has been
applied to the real case of the Stadler factory in Valencia, which
is a leader company in the sector of manufacturing of railway
vehicles and rolling stock. The results achieved have allowed
to identify the critical issues that affect the traceability process and to implement a new and consistent methodology that
represents a significant improvement in the homologation of
railway vehicles, as well as a novel contribution for the vehicle
interoperability process
[-]
[ES] De acuerdo con el Reglamento de Ejecución UE/2018/545 de
4 de abril de 2018 y con arreglo a la Directiva UE/2016/797,
los vehículos ferroviarios tienen que cumplir con las disposiciones prácticas relativas a la ...[+]
[ES] De acuerdo con el Reglamento de Ejecución UE/2018/545 de
4 de abril de 2018 y con arreglo a la Directiva UE/2016/797,
los vehículos ferroviarios tienen que cumplir con las disposiciones prácticas relativas a la autorización de puesta en el
mercado de un vehículo. Debido a esta necesidad, las empresas operadoras, junto con los fabricantes, han implementado internamente en los últimos años procesos de homologación con el fin de reducir la duración y el coste del proceso
de autorización de vehículos. Los sistemas informativos han
demostrado ser herramientas valiosas para la gestión de las
solicitudes de homologación de los vehículos ferroviarios y
sus componentes. Sin embargo, todavía es necesario un esfuerzo importante de cara a estandarizar un proceso que garantice que un cierto tipo de vehículo sigue cumpliendo los
requisitos a lo largo del tiempo y que cualquier modificación
de su diseño básico queda reflejada como una nueva variante.
En este marco, el presente artículo propone un procedimiento
de mejora para la homologación de un vehículo ferroviario y
sus subsistemas de material rodante. La metodología desarrollada ha sido aplicada al caso real de la empresa Stadler
Valencia, líder en el sector de la fabricación de material rodante ferroviario. A partir de los resultados obtenidos, se han
podido identificar las criticidades que afectan a la trazabilidad
del proceso de homologación, proponiéndose una novedosa
metodología para llevarlo a cabo de manera sistemática y con
una interoperabilidad adecuada entre sistemas.
[-]
|