Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Rivera, José Carlos | es_ES |
dc.date.accessioned | 2021-10-01T07:08:22Z | |
dc.date.available | 2021-10-01T07:08:22Z | |
dc.date.issued | 2021-09-29 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/173596 | |
dc.description.abstract | [EN] Beauty in the arts is not fashionable. The term and collective imagery of beauty has been anchored in the controversial ideal of the body, in the utopian romantic nature and has been devalued through a society that manipulates through appearance and identity construction.Something beautiful is related, within the postmodern framework, with something just pretty, purely aesthetic, of a false character and empty of content. This identity crisis helps to dehumanize us even more between the previous saturation of images of diverse conflicts and the control exercised by the Internet and Big Data over our tastes and interests.This text is based on the hypothesis of the loss of beauty, its devaluation in the visual arts and the change of the stage of the postmodern society (or information society) to the introduction of a new postdigital era. The objective: to demand the return of beauty as necessary for re‐humanization through the arts and aesthetics in this new contemporary world. This means contextualize the term today, question it and update it. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] La belleza en las artes no está de moda. El término e imaginario colectivo de belleza se ha quedado anclado en el polémico ideal de belleza del cuerpo, en la naturaleza utópica romántica y se ha devaluado a través de una sociedad que manipula a través de la apariencia y la construcción de identidad. Así, algo bello se relaciona, dentro del marco posmoderno, con algo bonito, púramente estético, de carácter falso y vacío de contenido. Esta crisis de identidad ayuda a deshumanizarnos todavía más, sumándose a la ya existente saturación de imágenes de conflictos diversos, el control que ejerce internet y el Big Data sobre nuestros gustos e intereses, entre otras cosas.Este texto parte de la hipótesis de la devaluación, pérdida de la belleza en las artes visuales así como del cambio de etapa de la sociedad posmoderna (o sociedad de la información) a una nueva era posdigital. El objetivo: reclamar la vuelta de belleza como necesaria para la rehumanización a través de las artes a día de hoy. Esto es, contextualizar el término, cuestionarlo y actualizarlo. | es_ES |
dc.description.sponsorship | The Glasgow School of Art | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | ANIAV - Revista de Investigación en Artes Visuales | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento (by) | es_ES |
dc.subject | Beauty | es_ES |
dc.subject | Postdigital | es_ES |
dc.subject | Contemporary art studies | es_ES |
dc.subject | Esthetic | es_ES |
dc.subject | Posthumanism | es_ES |
dc.subject | New materialisms | es_ES |
dc.subject | Entanglements | es_ES |
dc.subject | Cyberpunk | es_ES |
dc.subject | Belleza | es_ES |
dc.subject | Posdigital | es_ES |
dc.subject | Estudios de arte contemporáneo | es_ES |
dc.subject | Estética | es_ES |
dc.subject | Poshumanismo | es_ES |
dc.subject | Nuevos materialismos | es_ES |
dc.subject | Ciberpunk | es_ES |
dc.title | El resurgir de la belleza en la era posdigital. Contexto, relevancia y actualización del término desde la estética contemporánea | es_ES |
dc.title.alternative | The resurgence of beauty in the postdigital era. Context, relevance and updating of the term from the contemporary aesthetics perspective | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/aniav.2021.14939 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Rivera, JC. (2021). El resurgir de la belleza en la era posdigital. Contexto, relevancia y actualización del término desde la estética contemporánea. ANIAV - Revista de Investigación en Artes Visuales. 0(9):13-23. https://doi.org/10.4995/aniav.2021.14939 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/aniav.2021.14939 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 13 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 23 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 0 | es_ES |
dc.description.issue | 9 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 2530-9986 | |
dc.relation.pasarela | OJS\14939 | es_ES |
dc.description.references | Barad, K. (2007). Meeting the Universe Halfway: Quantum physics and the entanglement of matter and meaning, USA: Duke University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv12101zq | es_ES |
dc.description.references | Braidotti, R. (2013). The Posthuman, Cambridge, UK: Polity Press. | es_ES |
dc.description.references | Braidotti, R. (2018). A Theoretical Framework for the Critical Posthumanities, Utrecht University, Vol. 36, Issue 6, May. p. 31‐61. https://doi.org/10.1177/0263276418771486 | es_ES |
dc.description.references | Braidotti, R. B. (2019). Posthuman Ecologies: Complexity and process after Deleuze, ed. London: Rowman & Littlefield Interntional LTD. | es_ES |
dc.description.references | Cascone, K. (2000). The Aesthetics of Failure: 'Post‐Digital' Tendencies in Contemporary Computer Music, Computer Music Journal, MIT Press, Vol. 24, No. 4, Winter, p. 12‐18. https://doi.org/10.1162/014892600559489 | es_ES |
dc.description.references | Fry, H. (2019). Hello World: How to be Human in the Age of the Machine, trans. by Fracisco J. Ramos Mena, (Barcelona: Blackie books, 2019). https://doi.org/10.17104/9783406732201 | es_ES |
dc.description.references | Gadamer, H.G. (1986). The Relevance of the Beautiful and Other Essays, Cambridge: Cambridge University Press, 1986. | es_ES |
dc.description.references | Gage, M.F. (2019). Aesthetics Equals Politics: New discurses across art, architecture, and philosophy, ed. Cambridge, MA: The MIT Press, 2019. https://doi.org/10.7551/mitpress/11681.001.0001 | es_ES |
dc.description.references | Han, B. (2018). Saving Beauty, trad. Alberto Ciria, (Barcelona: Herder). | es_ES |
dc.description.references | Morton, T. (2013). Hyperobjects: Philosophy and Ecology after the End of the World, Minnesota: University of Minnesota Press. | es_ES |
dc.description.references | Negroponte, N. (1998). Beyond Digital, Wired, Issue 6, December, p. 12. | es_ES |
dc.description.references | Scarry, E. (2007). On Beauty and Being Just (London: Gerald Duckworth & Co Ltd. Sterling, B. (1991). Cyberpunk in the Nineties, Interzone, Issue 48, June, p. 39. | es_ES |
dc.description.references | Žižek, S. (2006). The Parallax View, Cambridge, MA: The MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/5231.001.0001 | es_ES |