Resumen:
|
[EN] This text addresses experiences of Latin American cardboard publishers as collective artistic practices, engaged in the production and circulation of books at affordable prices, in the promotion of visual creation ...[+]
[EN] This text addresses experiences of Latin American cardboard publishers as collective artistic practices, engaged in the production and circulation of books at affordable prices, in the promotion of visual creation spaces open to the communities in which they develop their practices and to give visibility to creators who otherwise would not have access, not only as consumers but as cultural producers. Cartonera publishers arise in Latin America, the first experience was that of Eloísa Cartonera in Buenos Aires, founded in 2003 by Washington Cucurto and Javier Barilaro, which assumed the format of a cooperative, and spread to other Latin American, European and African countries assuming different formats. This work aims to report on the development and results of an investigation carried out between 2016 and 2017, using as a grounded theory as its methodological framework based on interviews, documentary analysis and recovery of images published on social networks. This research collects the voices of five cardboard publishers, from interviews and the voices of other seven publishers from the study of their manifestos. This made it possible to reveal their forms of organization, the decision‐making process, the place of visual creation and the ways of creating community. The conclusions revealed a series of diverse practices that fell under the name of cartoneras and that were halfway between creation and activism.
[-]
[ES] Este texto aborda experiencias de editoriales cartoneras latinoamericanas en tanto prácticas artísticas colectivas, ocupadas en la producción y circulación de libros a precios accesibles, en la promoción de espacios ...[+]
[ES] Este texto aborda experiencias de editoriales cartoneras latinoamericanas en tanto prácticas artísticas colectivas, ocupadas en la producción y circulación de libros a precios accesibles, en la promoción de espacios de creación visual abiertos a las comunidades en las que desarrollan sus prácticas y a dar visibilidad a creadoras y creadores que de otra forma no tendrían acceso, no sólo como consumidores sino como productores culturales. Las editoriales cartoneras surgen en América Latina, la primera experiencia fue la de Eloísa Cartonera en Buenos Aires, fundada en 2003 por Washington Cucurto y Javier Barilaro, que asumió el formato de una cooperativa, y se fue extendiendo por otros países latinoamericanos, europeos y africanos asumiendo formatos diversos. Este trabajo se propone dar cuenta del desarrollo y resultados de una investigación llevada a cabo entre 2016 y 2017, utilizando como marco metodológico la teoría fundamentada a partir de entrevistas, análisis documental y recuperación de imágenes publicadas en redes sociales. Esta investigación recoge las voces de cinco editoriales cartoneras, a partir de entrevistas y las voces de otras siete editoriales a partir del estudio de sus manifiestos. Esto permitió relevar sus formas de organización, el proceso de toma de decisiones, el lugar de la creación visual y las formas de crear comunidad. Las conclusiones dieron cuenta de una serie de prácticas diversas que entraban bajo de la denominación de cartoneras y que se encontraban a medio camino entre la creación y el activismo.
[-]
|