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Joseph Beuys, modernidad, vanguardia y posmodernidad

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Joseph Beuys, modernidad, vanguardia y posmodernidad

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dc.contributor.author Gutiérrez Galindo, Blanca es_ES
dc.date.accessioned 2021-10-01T07:27:54Z
dc.date.available 2021-10-01T07:27:54Z
dc.date.issued 2021-09-29
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/173602
dc.description.abstract [EN] The celebrations to mark the centenary of Joseph Beuys’ birth in his native country, Germany, have been accompanied by a similar polarization that marked the reception of his work. The following is an analysis of the discussion that arose when his retrospective exhibition, held at the Guggenheim Museum in New York at the end of 1979 and the beginning of 1980. Our objective is to show that the work of this artist became the arena of discussion on the prevalence of the tenets of the Avant‐garde in artistic practices at the end of the seventies and the beginning of the eighties in the United States and Germany, that is, in the years in which the restructuring of capitalism generated the perception that the utopian energies, characteristics of modernity, had been exhausted. To this end, we will review the arguments of authors such as Hans Magnus Enzeseberger, Jürgen Habermas, Andreas Huyssen, Benjamin H. D. Buchloh, Rosalind Krauss, Hal Foster and Peter Bürger, who participated in the debate from different spaces of reflection and places of enunciation. es_ES
dc.description.abstract [ES] Las celebraciones con motivo del centenario del nacimiento de Joseph Beuys en su país natal, Alemania, han estado acompañadas por aquella polarización que marcó la recepción de su obra. Enseguida presentamos un análisis de la discusión suscitada con motivo de su exposición retrospectiva, celebrada en el Museo Guggenheim de Nueva York al final de 1979 y principios de 1980. Nuestro objetivo es mostrar que la obra de este artista se convirtió en el terreno de discusión sobre la vigencia de la idea de vanguardia en las prácticas artísticas al final de los setenta e inicios de los años ochenta en Estados Unidos y Alemania, es decir, en los años en que recomposición del capitalismo generaron la percepción de que las energías utópicas, características de la modernidad, se habían agotado. Para ello revisaremos los argumentos de autores como Hans Magnus Enzensberger, Jürgen Habermas, Andreas Huyssen, Benjamin H. D. Buchloh, Rosalind Krauss, Hal Foster y Peter Bürger, quienes desde diferentes espacios reflexivos y lugares de enunciación participaron en el debate. es_ES
dc.language Español es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof ANIAV - Revista de Investigación en Artes Visuales es_ES
dc.rights Reconocimiento (by) es_ES
dc.subject Beuys es_ES
dc.subject Social plastic es_ES
dc.subject Modernity es_ES
dc.subject Avant‐garde es_ES
dc.subject Postmodernity es_ES
dc.subject Poestructuralism es_ES
dc.subject Enlightenment es_ES
dc.subject New romanticism es_ES
dc.subject Plástica social es_ES
dc.subject Modernidad es_ES
dc.subject Vanguardia es_ES
dc.subject Posmodernidad es_ES
dc.subject Poestructuralismo es_ES
dc.subject Ilustración es_ES
dc.subject Nuevo romanticismo es_ES
dc.title Joseph Beuys, modernidad, vanguardia y posmodernidad es_ES
dc.title.alternative Joseph Beuys, Modernity, Avant‐garde and Postmodernity es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/aniav.2021.15828
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Gutiérrez Galindo, B. (2021). Joseph Beuys, modernidad, vanguardia y posmodernidad. ANIAV - Revista de Investigación en Artes Visuales. 0(9):87-103. https://doi.org/10.4995/aniav.2021.15828 es_ES
dc.description.accrualMethod OJS es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/aniav.2021.15828 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 87 es_ES
dc.description.upvformatpfin 103 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 0 es_ES
dc.description.issue 9 es_ES
dc.identifier.eissn 2530-9986
dc.relation.pasarela OJS\15828 es_ES
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