Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Alison, Aurosa | es_ES |
dc.date.accessioned | 2021-10-06T10:34:34Z | |
dc.date.available | 2021-10-06T10:34:34Z | |
dc.date.issued | 2021-10-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/173973 | |
dc.description.abstract | [EN] In this paper we will see, how the aesthetic contribution of the philosophy of intimate space in Gaston Bachelard is in tune with the creation of a space of "meditation" in Le Corbusier. Our main points will be focused on: 1) Bachelard’s poetic space can relate to our everyday life, and 2) Le Corbusier’s architecture serves as a concrete example of a philosophical and aesthetic contribution. At the same time, we will see how the man makes space, and consequently, Le Corbusier anthropocentrism, in the examples of the Couvent in Sainte-Marie La Tourette and the Cabanon, is represented by an apparently bare architecture that is revealed only when one inhabits it. | es_ES |
dc.description.abstract | [FR] Dans cet article, nous voudrions illustrer comment l’esthétique de la contribution d’une philosophie de l’espace chez Gaston Bachelard est en relation avec la création d’un espace méditatif chez Le Corbusier. Les arguments que nous irons impliquer : 1) Comment l’espace poétique chez Gaston Bachelard se relie au quotidien, et 2) Comment l’architecture chez Le Corbusier soit un exemple concret d’une esthétique philosophique. Au même temps, nous illustrerons comment l’espace habité, l’espace construit, se basent sur une sorte d’anthropocentrisme et en conséquent, nous utiliserons l’essence du Modulor chez Le Corbusier pour décrire deux exemples principaux d’un nouvel humanisme architecturale : Le Couvent de Sainte-Marie La Tourette e le Cabanon de Cap d’Antibes. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] En este artículo quisiéramos ilustrar como la estética de la contribución de una filosofía del espacio según Gastón BacEn este artículo quisiéramos ilustrar como la estética de la contribución de una filosofía del espacio según Gastón Bachelard está en relación con la creación de un espacio meditativo según Le Corbusier. Los argumentos que vamos a implicar: 1) Como el espacio poético de Bachelard se relaciona con lo cotidiano, y 2) como la arquitectura de Le Corbusier es un ejemplo concreto de una contribución estética y filosófica. Al mismo tiempo, veremos cómo el hombre construye el espacio y, en consecuencia, el antropocentrismo de Le Corbusier, en los ejemplos del Couvent de Sainte-Marie La Tourette y del Cabanon, está representado por una arquitectura aparentemente desnuda que sólo se revela cuando se habita. | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | LC. Revue de recherches sur Le Corbusier | es_ES |
dc.rights | Reserva de todos los derechos | es_ES |
dc.subject | Estética | es_ES |
dc.subject | Atmósfera | es_ES |
dc.subject | Fenomenología | es_ES |
dc.subject | Gaston Bachelard | es_ES |
dc.subject | Habitar | es_ES |
dc.subject | Espacio | es_ES |
dc.subject | Aesthetics | es_ES |
dc.subject | Atmospheres | es_ES |
dc.subject | Phenomenology | es_ES |
dc.subject | Dwelling Space | es_ES |
dc.subject | Esthétique | es_ES |
dc.subject | Atmosphère | es_ES |
dc.subject | Phénoménologie | es_ES |
dc.subject | Habiter | es_ES |
dc.subject | Espace | es_ES |
dc.title | Aesthetics of Architecture in Le Corbusier: From sensory knowledge to Design | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/lc.2021.14597 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Alison, A. (2021). Aesthetics of Architecture in Le Corbusier: From sensory knowledge to Design. LC. Revue de recherches sur Le Corbusier. 0(4):100-111. https://doi.org/10.4995/lc.2021.14597 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/lc.2021.14597 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 100 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 111 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 0 | es_ES |
dc.description.issue | 4 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 2660-7212 | |
dc.relation.pasarela | OJS\14597 | es_ES |
dc.description.references | Bachelard, Gaston. La Psychanalyse du feu. Paris: Gallimard,1938. | es_ES |
dc.description.references | Bachelard, Gaston. L'eau et les rêves. Paris: José Corti, 1942. | es_ES |
dc.description.references | Bachelard, Gaston. L'air et les songes. Paris: José Corti. 1943. | es_ES |
dc.description.references | Bachelard, Gaston. La Terre et les rêveries du repos. Paris: José Corti, 1943. | es_ES |
dc.description.references | Bachelard, Gaston. La poétique de l'espace. Paris: Puf 1957. | es_ES |
dc.description.references | Bachelard, Gaston. La flamme d'une chandelle. Paris: Puf, 1961. | es_ES |
dc.description.references | Dewey, John. Art as experience. New York: Milton & Balch, 1934 | es_ES |
dc.description.references | Griffero,Tonino. Atmospheres. Aesthetics of Emotional Spaces. London: Routledge, 2010. | es_ES |
dc.description.references | Griffero,Tonino. Il pensiero dei sensi. Atmosfere ed estetica pratica. Milano: Guerini e Associati, 2016. | es_ES |
dc.description.references | Heidegger Martin. Sein und Zeit. Frankfurt am Main : Vittorio Klostermann, 1927. | es_ES |
dc.description.references | Holl Steven, Pallasmaa Juhani, Pereze-Gomez Alberto. Questions of perception. Phenomenology of Architecture. San Francisco : William Stout Publishers, 1994. | es_ES |
dc.description.references | Le Corbusier. Sacred Art. A Dominican convent. Paris: Sacred Art, 1960. | es_ES |
dc.description.references | Le Corbusier. Le Modulor. Paris: Éditions de l'Architecture d'Aujourd'hui, Collection ASCORAL, 1955. | es_ES |
dc.description.references | Pallasmaa, Juhani. The geometry of feeling: the phenomenology of architecture, "Encounters", 1985, p.86-97. | es_ES |
dc.description.references | Pallasmaa, Juhani. The Eyes of Skin: Architecture and senses, London :Academy Editions,1996. | es_ES |
dc.description.references | Pallasmaa, Juhani. The Thinking Hand: Existential and Embodied Wisdom in Architecture, Chirchester :Wiley, 2009. | es_ES |
dc.description.references | Pallasmaa, Juhani. Space, place and atmosphere: peripheral perception in existential experience, "Lebenswelt" Aesthetics and philosophy experience - 2014, n°4, p.230-245. https://doi.org/10.1515/9783038211785.18 | es_ES |
dc.description.references | Plato. Philebus, tr. by J.C.B. Gosling, Clarendon Press, Oxford, 1975, 34 a. | es_ES |
dc.description.references | Vischer, Robert. Empathy, Form and Space: Problems in German aesthetics 1873-1893. Chicago: University of Chicago Press, 1994. | es_ES |
dc.description.references | Zumthor, Peter. Atmospheres: Architectural Environnments. Surrounding Objects, Switzerland: Birkhäuser, 2006. | es_ES |