Abstract:
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[EN] Potential civil applications of Unmanned Aircraft Systems (UAS), commonly known as drones, have risen steeply during
the last decade, mainly due to their versatility and capability of spatial data gathering. Nonetheless, ...[+]
[EN] Potential civil applications of Unmanned Aircraft Systems (UAS), commonly known as drones, have risen steeply during
the last decade, mainly due to their versatility and capability of spatial data gathering. Nonetheless, real use of UAS is
quite restricted nowadays, primarily due to safety and regulatory constraints. This multidisciplinary project aims to perform
specific safety assessments using the SORA methodology adopted by the European Aviation Safety Agency (EASA) and
develop documentation and procedures for operators to follow, complying with all required safety and regulatory
requirements. As a result, DEURPAS-UPV is the first Spanish drone operator belonging to a university to be authorized
by Spanish civil aviation agency (AESA-Agencia Estatal de Seguridad Aérea), to perform drone flights in urban areas, in
controlled airspace and during the night. In addition, DEURPAS-UPV has performed the first authorized experimental
transport operations using drones in Spain. The results from safety assessment and designed procedures have been
successfully applied to the operation of Safety and Emergency service providers, such as Valencia Local Police Corps and
the Valencian Emergency and Safety Response Agency (AVSRE - Agencia Valenciana de Seguridad y Respuesta a las
Emergencias). Overall, this project has served as an enabler for more complex and safer UAS operations, from the
operator’s point of view, which will help break the barriers related to the use of these aircraft, with huge potential in
geomatics applications.
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[ES] Las aplicaciones civiles de los sistemas aéreos no tripulados (UAS), comúnmente conocidos como drones, han aumentado
considerablemente durante la última década, principalmente debido a su versatilidad y capacidad de ...[+]
[ES] Las aplicaciones civiles de los sistemas aéreos no tripulados (UAS), comúnmente conocidos como drones, han aumentado
considerablemente durante la última década, principalmente debido a su versatilidad y capacidad de recopilación de datos
espaciales. Sin embargo, el uso real de los UAS está bastante restringido hoy en día, principalmente debido a las
restricciones de seguridad y legislativas. Este proyecto multidisciplinar tiene como objetivo realizar evaluaciones de
seguridad específicas utilizando la metodología SORA adoptada por la Agencia Europea de Seguridad Aérea (EASA) y
desarrollar documentación y procedimientos para que los operadores los sigan, cumpliendo con todos los requisitos de
seguridad y normativos exigidos. Como resultado, DEURPAS-UPV es el primer operador español de drones perteneciente
a una universidad que ha sido autorizado por la Agencia Estatal de Seguridad Aérea (AESA), para realizar vuelos con
drones en zonas urbanas, en espacio aéreo controlado y durante la noche. Además, DEURPAS-UPV ha realizado las
primeras operaciones experimentales de transporte con drones autorizadas en España. Los resultados de la evaluación
de seguridad y los procedimientos diseñados se han aplicado con éxito a la operación de proveedores de servicios de
Seguridad y Emergencias, como el Cuerpo de Policía Local de Valencia y la Agencia Valenciana de Segurida y Respuesta
a las Emergencias (AVSRE). En general, este proyecto ha servido para facilitar operaciones con UAS más complejas y
seguras, desde el punto de vista del operador, lo que ayudará a romper las barreras relacionadas con el uso de estas
aeronaves, con un enorme potencial en aplicaciones geomáticas.
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