Resumen:
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[EN] Fifty years have passed since pedagogy, sociology, urban planning and architecture converged in the same intense debate: that of learning spaces in higher education. The large-scale arrival of students at universities ...[+]
[EN] Fifty years have passed since pedagogy, sociology, urban planning and architecture converged in the same intense debate: that of learning spaces in higher education. The large-scale arrival of students at universities in the 1960s and 1970s, particularly in Europe but also in other parts of the world, led to the adoption of policies on teaching models, campus planning and the space that should support learning. The most important architectural magazines of the time described the quest to respond to a social demand with the speed required by the expectations of rapid growth. Today, the university landscape looks very different. Not only have learning spaces been profoundly transformed by new technologies, but institutions are also competing for visibility in a scenario of international competition. Universities are now subject to market rules that shape their policies: brilliant scientific production, fruitful relations with industry, proven knowledge transfer to society, and an attractive range of degrees with promises of high employability, are the factors that build a brand image that is increasingly displaced by an emerging online activity. This special issue of [EN BLANCO. Revista de Arquitectura] brings together five recent productions that illustrate the evolution of the questions posed half a century ago with new answers that continue to fuel our reflections.
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[ES] Se cumplen 50 años de la confluencia de la pedagogía, la sociología, el urbanismo y la arquitectura en un mismo e intenso debate: el de los espacios para el aprendizaje en la educación superior. La llegada masiva ...[+]
[ES] Se cumplen 50 años de la confluencia de la pedagogía, la sociología, el urbanismo y la arquitectura en un mismo e intenso debate: el de los espacios para el aprendizaje en la educación superior. La llegada masiva de estudiantes a la universidad en los años 60 y 70 del siglo pasado, particularmente en Europa pero también en otras latitudes, propició la adopción de políticas relativas a los modelos de enseñanza, a la planificación de los campus y al espacio que debía dar soporte al aprendizaje. Las revistas de arquitectura más relevantes del momento narraron la preocupación por dar respuesta a una demanda social con la celeridad que requerían las expectativas de rápido crecimiento.En la actualidad, el panorama universitario se muestra bien diferente. No solamente los espacios de aprendizaje se han visto profundamente transformados gracias a las nuevas tecnologías, sino que además las instituciones se juegan su visibilidad en un escenario de competitividad internacional. Las universidades se someten ahora a unas reglas de mercado que modelan sus políticas: una brillante producción científica, fructíferas relaciones con la industria, demostrada transferencia de conocimiento a la sociedad, y una atractiva oferta de titulaciones con promesas de alta empleabilidad, son los factores que construyen una imagen de marca que se materializa en un soporte físico cada vez más desplazado por una emergente actividad online. Este número especial de [EN BLANCO. Revista de Arquitectura] recoge cinco recientes producciones que evidencian una evolución de aquellas preguntas lanzadas hace medio siglo mediante nuevas respuestas que siguen alimentando las reflexiones.
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