Resumen:
|
[EN] Having our students involved in their evaluation process
could remarkably contribute to their academic training.
On the other hand, both teachers and students could be
reluctant to this evaluation practice, which is ...[+]
[EN] Having our students involved in their evaluation process
could remarkably contribute to their academic training.
On the other hand, both teachers and students could be
reluctant to this evaluation practice, which is why we
consider interesting to carry out experiments testing the
raters agreement in diferent contexts, as well as the factors
influencing this agreement. In the present work we describe
a coevaluation experience where the ratings given by teacher
and students were compared. Our students elaborated
posters about molecules of agri-food interest, in the context
of their introductory course of Organic Chemistry. A Rating
Scale was designed, so that the rating criteria were firmly
stablished for both raters. In most cases, the rater had no
statistically significant impact on the grades (p>0.05). Only
in two of the Rating Scale items the students significantly
underrated the posters (p<0.05). No statistically significant
overrating was observed. The agreement between the raters
strongly depended on the Rating Scale item considered. The
discrepancies found demonstrate that coevaluation can be
an excellent tool for educational reflection. Consequently, we
could consider, depending on the aspect under evaluation,
the suitability of having a unique rater, either the teacher or
the students.
[-]
[ES] La implicación del alumnado universitario en su evaluación puede contribuir notablemente a su formación académica. Por contra, profesorado y alumnado pueden mostrarse reticentes a esta práctica, por lo que consideramos ...[+]
[ES] La implicación del alumnado universitario en su evaluación puede contribuir notablemente a su formación académica. Por contra, profesorado y alumnado pueden mostrarse reticentes a esta práctica, por lo que consideramos interesante realizar experiencias que testen el acuerdo de las calificaciones dadas por alumnos y profesores, así como las causas de desacuerdo. En este trabajo se realizó una experiencia de coevaluación en un curso de Química Orgánica, para comparar las calificaciones otorgadas por alumnos y profesor. Los alumnos debían realizar un póster sobre una molécula de interés agroalimentario. Se diseñó una Rating Scale para establecer claramente los criterios de evaluación. En la mayoría de casos no se encontraron diferencias significativas en función del evaluador (p>0.05), y solamente en dos ítems de la Rating Scale, los alumnos otorgaron calificaciones significativamente inferiores al profesor (p<0.05). En ningún caso se observaron diferencias significativas en el sentido contrario. Los grados de acuerdo entre evaluadores fueron muy dependientes del ítem de la Rating Scale. Nuestros resultados demuestran cómo la coevaluación puede ser una excelente herramienta para suscitar reflexiones de gran relevancia educativa, de tal modo que podríamos plantearnos en función del aspecto a evaluar, la conveniencia de asignarlo a un único evaluador (profesor o alumnado).
[-]
|