Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Burriel Bielza, Luis | es_ES |
dc.coverage.spatial | east=2.2182097; north=48.85586379999999; name=Villa Dall’Ava, Saint-Cloud, França | es_ES |
dc.date.accessioned | 2022-05-24T10:50:47Z | |
dc.date.available | 2022-05-24T10:50:47Z | |
dc.date.issued | 2022-03-31 | |
dc.identifier.issn | 2660-4167 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/182836 | |
dc.description.abstract | [EN] For any critic of the work of the famous Dutch architect, Le Corbusier s influence is an undeniablefact. One of his first built works, Villa Dall Ava, functions as the spearhead of a continuous dialogue, at timesalmost sacrilegious, with one of the most emblematic houses of the Modern Movement, Villa Savoye. However,beyond a mere manipulation of the five points based on a logic linked to Dali s surrealism, the documents relatedto this project found in OMA s archive show that the borrowings go beyond an irreverent mutation of the mostcaricatural elements of corbusian thesis. In this sense, OMA s work is developed as a tool for critical analysis ofthe true character of modern movement, but, above all, as the continuous exploration of a series of strategies andconceptual issues shared with Le Corbusier, recontextualized in a contemporary timeframe. | es_ES |
dc.description.abstract | [FR] Pour tout critique de l oeuvre du célèbre architecte hollandais, l influence de Le Corbusier est un faitindéniable. L une de ses premières réalisations, la Villa Dall Ava, fonctionne comme le fer de lance d un dialoguecontinu, parfois presque sacrilège, avec l une des maisons le plus emblématiques du Mouvement Moderne, laVilla Savoye. Cependant, autre que la simple manipulation des cinq points selon une logique liée au surréalismedalinien, les documents de l archive OMA liés à ce projet montrent que les appropriations vont au-delà d unemutation irrévérencieuse des éléments les plus caricaturaux du discours de Le Corbusier. En ce sens, l oeuvred OMA se développe comme un outil d analyse critique du véritable caractère du mouvement moderne, maissurtout comme l exploration continue d une série de stratégies et de problématiques partagées avec l oeuvre deLe Corbusier, recontextualisées dans un cadre contemporain. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Para todo crítico de la obra del célebre arquitecto holandés, la influencia de Le Corbusier es un hecho innegable. Una de sus primeras obras construidas, la Villa Dall Ava, funciona como punta de lanza de un diálogo continuo, por momentos casi sacrílego, con una de las viviendas más emblemáticas del Movimiento Moderno, la Villa Savoye. Sin embargo, aparte de la mera manipulación de los cinco puntos basada en una lógica ligada al surrealismo daliniano, los documentos del archivo de OMA relacionados con este proyecto muestran que las apropiaciones van más allá de una irreverente mutación de los elementos más caricaturales del discurso lecorbusieriano. En este sentido, el trabajo de OMA se desarrolla como una herramienta de análisis crítico del verdadero carácter del movimiento moderno, pero, sobre todo, como la exploración continua de una serie de estrategias y problemáticas compartidas con la obra de Le Corbusier, recontextualizadas en un marco contemporáneo. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | LC. Revue de recherches sur Le Corbusier | es_ES |
dc.rights | Reserva de todos los derechos | es_ES |
dc.subject | OMA | es_ES |
dc.subject | Rem Koolhaas | es_ES |
dc.subject | Villa Dall Ava | es_ES |
dc.subject | Ritual | es_ES |
dc.subject | Domesticity | es_ES |
dc.subject | Domesticidad | es_ES |
dc.subject | Rituel | es_ES |
dc.subject | Domesticité | es_ES |
dc.title | El legado de Le Corbusier como materia genética de proyecto en la obra de OMA | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/lc.2022.17275 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Burriel Bielza, L. (2022). El legado de Le Corbusier como materia genética de proyecto en la obra de OMA. LC. Revue de recherches sur Le Corbusier. (5):132-148. https://doi.org/10.4995/lc.2022.17275 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/lc.2022.17275 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 132 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 148 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.issue | 5 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 2660-7212 | |
dc.relation.pasarela | OJS\17275 | es_ES |
dc.description.references | AA.VV. OMA-Rem Koolhaas. Living Vivre Leben. Berlin: Birkäuser, 1998 | es_ES |
dc.description.references | AA.VV. OMA. Villa Dall'Ava / Maison à Bordeaux. Tokyo: GA Editors, 2009 | es_ES |
dc.description.references | Chaslin, François. Deux conversations avec Rem Koolhaas et caetera. Paris: Sens & Tonka, 2001 | es_ES |
dc.description.references | Fromonot, Françoise. « The house of Doctor Koolhaas ». AA Files, 68 (0261-6823), 2014 | es_ES |
dc.description.references | Gargiani, Roberto. Rem Koolhaas/OMA, The construction of Merveilles. Lausanne: EPFL Press, 2008 | es_ES |
dc.description.references | Le Corbusier. Une petite maison. Zurich: Éditions d'Architecture, 1923 | es_ES |
dc.description.references | Lootsma, Bart. « The strategies of OMA ». Forum, 3, 1985 | es_ES |
dc.description.references | Koolhaas, Rem. S, M, L, XL. New York: Taschen, 1995 | es_ES |
dc.description.references | Koolhaas, Rem. OMA / Rem Koolhaas 1987-1998. Madrid: El Croquis, 1998 | es_ES |
dc.description.references | Koolhaas, Rem. Delirio de Nueva York. Barcelona: Gustavo Gili, 2004 | es_ES |
dc.description.references | Krucker, Bruno. Complex Ordinariness: The Upper Lawn Pavilion by Allison and Peter Smithson. Zurich: ETH Zurich, 2002 | es_ES |
dc.description.references | Moneo, José Rafael. Inquietud teórica y estrategia proyectual en la obra de ocho arquitectos contemporáneos: James Stirling, | es_ES |
dc.description.references | Robert Venturi, Aldo Rossi, Peter Eisenman, Álvaro Siza, Frank Gehry, Rem Koolhaas, Herzog & De Meuron. Barcelona: Actar Publishers, 2003 | es_ES |
dc.description.references | Tigerman, Stanley, ed. The Chicago tapes: transcript of the conference at the univeristy of Illinois at Chicago, november 7 and 8, 1986. New York: Rizzoli, 1987 | es_ES |