Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Álvarez Benítez, Paula V. | es_ES |
dc.date.accessioned | 2022-05-26T10:00:01Z | |
dc.date.available | 2022-05-26T10:00:01Z | |
dc.date.issued | 2022-03-24 | |
dc.identifier.issn | 1133-6137 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/182928 | |
dc.description.abstract | [EN] L' Architecture Vivante was a French magazine that pioneered in disseminating the productions of the architectural avant-gardes of the early twentieth century. Today with the passage of time, it has become a relevant historical and cultural document. Its editorial expression is the outcome of different semantic variables that came together, although not without conflict. These include the meanings emanating from the editorial decisions made by Jean Badovici, the implicitness in the semantic frameworks that were characteristic of Ediciones Morancé s editorial design, and the contributions of the published oeuvres. Following the methodology used in cultural studies, we will examine these variables as part of a broad cultural context and interpret them from a standpoint of controversy with the reorganization of mass production processes and the integration of marketing in design, aimed at adapting cultural productions to a consumption situation. The analysis will show that, although L Architecture Vivante aligns itself to some extent with the discursive constructs and editorial encodings that sought to determine and contain the meaning of those searches, it also challenges them, in a way that it still preserves a critical value today. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] L' Architecture Vivante fue una revista francesa que divulgó tempranamente la producción de las vanguardias arquitectónicas de comienzos del siglo XX, convertida hoy en un relevante documento histórico-cultural. En su expresión editorial convergen, no sin conflicto, distintas variables semánticas: los significados que emanan de las decisiones editoriales de Jean Badovici, los implícitos en los marcos semánticos característicos del diseño editorial de Ediciones Morancé y los aportados por las obras publicadas. Siguiendo la metodología de los estudios culturales, situaremos estas variables en un contexto cultural amplio, leyéndolas en polémica con las políticas de reorganización de los procesos productivos en masa y la integración del marketing en el diseño para adaptar las producciones culturales a una situación de consumo. Se mostrará que, si bien L' Architecture Vivante se alinea en cierta medida con los constructos discursivos y codificaciones editoriales que trataron de fijar y contener el significado de aquellas búsquedas, también los desafía, conservando aún hoy una valencia crítica. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | EGA Expresión Gráfica Arquitectónica | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Architecture publishing | es_ES |
dc.subject | Cultural economics | es_ES |
dc.subject | Editorial design | es_ES |
dc.subject | Mass culture | es_ES |
dc.subject | Criticism | es_ES |
dc.subject | Architectural avant-garde | es_ES |
dc.subject | Edición de arquitectura | es_ES |
dc.subject | Economía cultural | es_ES |
dc.subject | Diseño editorial | es_ES |
dc.subject | Cultura de masas | es_ES |
dc.subject | Crítica | es_ES |
dc.subject | Vanguardias arquitectónicas | es_ES |
dc.title | La expresión editorial de l'Architecture Vivante: de los sistemas persuasivos a la edición crítica | es_ES |
dc.title.alternative | The editorial expression of l'Architecture Vivante: from persuasive systems to critical editing | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/ega.2022.15558 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Álvarez Benítez, PV. (2022). La expresión editorial de l'Architecture Vivante: de los sistemas persuasivos a la edición crítica. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica. 27(44):174-187. https://doi.org/10.4995/ega.2022.15558 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/ega.2022.15558 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 174 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 187 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 27 | es_ES |
dc.description.issue | 44 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 2254-6103 | |
dc.relation.pasarela | OJS\15558 | es_ES |
dc.description.references | Berardi, F. B., 2012. The uprising: on poetry and finance. Cambridge: MIT Press Books, 1. | es_ES |
dc.description.references | Burns, S., 1996. Inventing the Modern Artist: Art and Culture in Gilded Age America. Yale University Press. | es_ES |
dc.description.references | Colomina, B., 1996. Privacy and publicity: modern architecture as mass media. Massachusstes: Mit Press, 137-157. https://doi.org/10.4324/9781315095424-10 | es_ES |
dc.description.references | Didi-Huberman, G. 2015. Cuando las imágenes toman posición (Vol. 29). Madrid: Antonio Machado Libros. | es_ES |
dc.description.references | Foucault, M. (1976). Vigilar y castigar: Nacimiento de la prisión por Michel Foucault. | es_ES |
dc.description.references | García M. P. y Sanz J. P., 2016. El diálogo, un espacio de crítica: Jean Badovici y Eilleen Gray. Cuadernos de Proyectos Arquitectónicos 6, 72-81. | es_ES |
dc.description.references | Huyssen, A., 1986. After the great divide: Modernism, mass culture, postmodernism (Vol. 399). Bloomington: Indiana University Press. https://doi.org/10.1007/978-1-349-18995-3 | es_ES |
dc.description.references | Lawler, D. 2018. L'Architecture Vivante and its Extraits. Studies in Bibliography, 60(1), 251-277. https://doi.org/10.1353/sib.2018.0006 | es_ES |
dc.description.references | McLeod, M., 1989. Architecture and politics in the Reagan era: From postmodernism to deconstructivism. Assemblage 8, 23-59. https://doi.org/10.2307/3171013 | es_ES |
dc.description.references | Sparke, P. 2010. Diseño y cultura: una introducción: desde 1900 hasta la actualidad. Barcelona: Gustavo Gili. | es_ES |
dc.description.references | Stafford, B. M. (1994). Artful Science: Enlightenment Entertainment and the eclipse of visual education. MIT press. | es_ES |
dc.description.references | Velásquez H, V. H. 2012. El libro abierto: sistemas de representación arquitectónica en el libro Gesamtes Werk-Oeuvre complète. Le Corbusier-Pierre Jeanneret 1910-1929. | es_ES |
dc.description.references | VVAA. L'Architecture Vivante, El documento arquitectónico del movimiento moderno, Zaragoza: Ed. Delegación de Zaragoza del Colegio Oficial de Arquitectos de Aragón. | es_ES |