Resumen:
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[EN] Are we witnessing a new relationship between museums and digital?
Are we facing the opportunity to engage with the public? Are new technologies
an opportunity for the museum to be truly social?
In the last 10 years, ...[+]
[EN] Are we witnessing a new relationship between museums and digital?
Are we facing the opportunity to engage with the public? Are new technologies
an opportunity for the museum to be truly social?
In the last 10 years, information and communication technologies have
transformed teaching in cultural institutions. To the electronic devices in situ
have been added digital resources that the user downloads on their own mobile
device and, above all, the RRSS. But it has not been until this exceptional
situation due to the Sars2-COVID19 pandemic that we have seen an
acceleration in this regard. During the months of confinement (March-June
2020) by the social distancing regulations, the cultural centres remained
totally closed and in order to continue with their dissemination mission,
continue to maintain the link with their public, expand their content and, what
is more, attract new audiences, opted for the use of digital resources.
With the aim of designing and disseminating future cultural proposals by
digital means adapted to the needs of different sectors of the public, we
designed the Survey of Cultural Habits in the time of COVID19 to know the
cultural consumer habits and the possible impact that could have the COVID19 epidemic in them. The survey was launched on April 18th and closed on
June 21st. A varied sample of 743 people from all over the Spanish and other
international territories ranging from 13 to 77 years participated. In this
article we will analyze the cultural habits and user experience in the digital
media initiatives promoted by the CC during the pandemic, their preferences
and needs, the dissemination channels they consume, and the degree of motivation when participating or not in these initiatives, all divided by age
groups.
The proposals initially launched by the cultural centres have been, for the most
part, the digitization of the face-to-face existing resources. The results of the
survey show that, in general, the public values these digital cultural initiatives
in a positive way, but does not believe that it will change the idea that society
has of museums; since the public needs to play part in the creation of new
cultural proposals and believe that communication technologies will be an
opportunity for active participation in the process of creating new ones.
This work contributes to a better understanding of how the digitalisation
forced by the pandemic can contribute to better communication between
museums and the public.
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[ES] ¿Estamos asistiendo a una nueva relación de los museos con lo digital?¿Nos encontramos ante la oportunidad de conectar con el público? ¿Son las nuevas tecnologías una oportunidad para que el museo sea realmente social? ...[+]
[ES] ¿Estamos asistiendo a una nueva relación de los museos con lo digital?¿Nos encontramos ante la oportunidad de conectar con el público? ¿Son las nuevas tecnologías una oportunidad para que el museo sea realmente social? En los últimos 10 años las tecnologías de la información y la comunicación han transformado la didáctica en los centros culturales. A los dispositivos electrónicos ‘in situ’ se han ido sumando los recursos digitales que el usuario descarga en su propio dispositivo móvil y, sobre todo, las RRSS. Pero no ha sido hasta esta situación excepcional por la pandemia de la sars2-COVID19 en que hemos visto una aceleración en este sentido. Durante los meses de confinamiento (marzo-junio 2020) y normas de distanciamiento social los centros culturales permanecieron totalmente cerrados y para poder seguir con su misión divulgadora, seguir manteniendo el vínculo con su público, expandir sus contenidos y, por qué no, atraer nuevas audiencias optaron por el uso de los recursos digitales. Con el objetivo de diseñar y difundir las futuras propuestas culturales por medios digitales adaptadas a las necesidades de los diferentes sectores de público diseñamos la Encuesta de Hábitos Culturales en Tiempos de la COVID19 para conocer los hábitos de consumo cultural de la sociedad y el posible impacto que pudiese tener la epidemia de la COVID-19 en los mismos. La encuesta fue lanzada el 18 de abril y cerrada el 21 de junio; participó una variada muestra de 743 personas de todo el territorio español e internacional y pertenecientes a los distintos grupos de edad de los 13 a los 77 años. En este artículo analizaremos los hábitos culturales i la experiencia del usuario en las iniciativas por medios digitales promovidas por los CC durante la pandemia, sus preferencias y necesidades, los canales de difusión que consumen y el grado de motivación a la hora de participar o no en estas iniciativas, todo ello dividido por grupos de edad. Las propuestas lanzadas inicialmente por los centros culturales han sido, en su mayoría, la digitalización de los productos presenciales que ya disponía el museo. Los resultados de la encuesta nos dice que, en general, el público valora estas iniciativas culturales digitales de manera positiva, pero no cree que cambie la idea que la sociedad tiene de los museos. Y es que el público necesita formar parte en la creación de las nuevas propuestas culturales y ven en las tecnologías de la comunicación una oportunidad de participación activa en el proceso de creación de las nuevas propuestas. Este trabajo contribuye a entender mejor como la digitalización forzada por la pandemia puede contribuir a una mejor comunicación entre museos y público.
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