dc.contributor.author |
Guaita Martínez, José Manuel
|
es_ES |
dc.contributor.author |
Azevedo, Paula Serdeira
|
es_ES |
dc.contributor.author |
Martin Martin, Jose Maria
|
es_ES |
dc.contributor.author |
Puertas Medina, Rosa María
|
es_ES |
dc.date.accessioned |
2022-07-08T18:04:49Z |
|
dc.date.available |
2022-07-08T18:04:49Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
es_ES |
dc.identifier.issn |
1012-8255 |
es_ES |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10251/183981 |
|
dc.description.abstract |
[EN]
Purpose
This paper analyzes tourism competitiveness in Latin America, providing a country-level ranking of tourism competitiveness. The study also identifies which areas of management to focus on in order to increase competitiveness in each case.
Design/methodology/approach
The study is based on the variables used by the World Economic Forum (WEF) to measure tourism competitiveness. The DP2 distance method is used to create a synthetic indicator. This method helps identify which areas best explain differences in competitiveness between countries.
Findings
In tourism, the most competitive Latin American countries are Costa Rica, Chile, Panama, Mexico and Uruguay. The areas that best explain the differences between countries relate to cultural and natural resources, the implementation of information and communication technologies (ICTs), international openness and transport infrastructure. These are therefore priority areas for tourism managers.
Practical implications
This paper provides detailed analysis for each country. The situation in each country is presented in terms of the key areas highlighted by the analysis. This approach can aid the individual decisions of companies and public managers, thus enhancing tourism competitiveness. This greater competitiveness can strengthen the tourism sector, which is crucial in uncertain times.
Originality/value
Based on a synthetic indicator, this research offers the first country-level analysis of tourism competitiveness in Latin America. The study is also novel in its ability to detect the areas where action should be taken to improve tourism competitiveness. This analysis offers an alternative to the WEF Travel and Tourism Competitiveness Index (TTCI), which has certain weaknesses. The results can help enhance tourism competitiveness in Latin American countries through the specific recommendations presented in this paper. |
es_ES |
dc.description.abstract |
[ES] Objetivos ¿ Este documento analiza la competitividad del turismo en Am erica Latina, proporcionando un
ranking a nivel pa ¿s. El estudio tambi en identifica en qu e areas de gesti on deben enfocarse los esfuerzos para
aumentar la competitividad en cada caso.
Diseno/metodolog ~ ¿a/enfoque ¿ La investigaci on se basa en las variables propuestas por el Foro Econ omico
Mundial (WEF) para medir la competitividad del turismo. El m etodo de distancia DP2 se utiliza para crear un
indicador sint etico. Este m etodo ayuda a identificar qu e factores explican en mayor medida las diferencias de
competitividad entre pa ¿ses.
Resultados ¿ Los pa ¿ses latinoamericanos m as competitivos en cuanto a la actividad tur ¿stica son Costa Rica,
Chile, Panam a, M exico y Uruguay. Los factores que mejor explican las diferencias entre pa ¿ses se relacionan
con los recursos culturales y naturales, la implementaci on de tecnolog ¿as de la informaci on y la comunicaci on
(TIC), la apertura internacional y las infraestructuras de transporte. Por tanto, estas ser ¿an las areas prioritarias
de trabajo para los gestores tur ¿sticos.
Implicaciones para la practica ¿ Este documento proporciona un an alisis detallado de cada pa ¿s. La
situaci on individual se presenta mediante un an alisis de las areas clave destacadas como responsables en
mayor medida de la competitividad. Este enfoque puede ayudar a las decisiones tomadas por los gestores de las
empresas y los administradores publicos, mejorando as ¿ la competitividad del turismo. Esta mayor
competitividad puede fortalecer el sector tur ¿stico, que es crucial en tiempos de incertidumbre.
Originalidad/valor ¿ Basado en un indicador sint etico, esta investigaci on ofrece el primer an alisis a nivel pa ¿s
de la competitividad tur ¿stica en Am erica Latina. El estudio tambi en es novedoso por su capacidad para
detectar los ambitos en los que se debe actuar para mejorar la competitividad tur ¿stica. Este an alisis ofrece una
alternativa al Indice de Competitividad de Viajes y Turismo (TTCI) del Foro Econ omico Mundial (WEF), que
tiene ciertas debilidades. Los resultados pueden ayudar a mejorar la competitividad del turismo en los pa ¿ses de
Am erica Latina a trav es de las recomendaciones espec ¿ficas presentadas en este documento. |
es_ES |
dc.description.sponsorship |
The authors of this work wish to acknowledge the support of the CiTUR - Centro de Investigacao, Desenvolvimento e Inovacao em Turismo, ESGHT - Universidade do Algarve, Faro, Portugal. |
es_ES |
dc.language |
Inglés |
es_ES |
dc.publisher |
Emerald |
es_ES |
dc.relation.ispartof |
Academia Revista Latinoamericana de Administración |
es_ES |
dc.rights |
Reconocimiento - No comercial (by-nc) |
es_ES |
dc.subject |
Synthetic indicator, Competitiveness |
es_ES |
dc.subject |
Latin America |
es_ES |
dc.subject |
Tourism |
es_ES |
dc.subject |
Indicador intetico, Competitividad, America Latina |
es_ES |
dc.subject |
Turismo |
es_ES |
dc.subject.classification |
ECONOMIA APLICADA |
es_ES |
dc.title |
Key factors in tourism management to improve competitiveness in Latin America |
es_ES |
dc.type |
Artículo |
es_ES |
dc.identifier.doi |
10.1108/ARLA-07-2021-0131 |
es_ES |
dc.rights.accessRights |
Abierto |
es_ES |
dc.contributor.affiliation |
Universitat Politècnica de València. Departamento de Economía y Ciencias Sociales - Departament d'Economia i Ciències Socials |
es_ES |
dc.description.bibliographicCitation |
Guaita Martínez, JM.; Azevedo, PS.; Martin Martin, JM.; Puertas Medina, RM. (2021). Key factors in tourism management to improve competitiveness in Latin America. Academia Revista Latinoamericana de Administración. 1-17. https://doi.org/10.1108/ARLA-07-2021-0131 |
es_ES |
dc.description.accrualMethod |
S |
es_ES |
dc.relation.publisherversion |
https://doi.org/10.1108/ARLA-07-2021-0131 |
es_ES |
dc.description.upvformatpinicio |
1 |
es_ES |
dc.description.upvformatpfin |
17 |
es_ES |
dc.type.version |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
es_ES |
dc.relation.pasarela |
S\452007 |
es_ES |
dc.subject.ods |
08.- Fomentar el crecimiento económico sostenido, inclusivo y sostenible, el empleo pleno y productivo, y el trabajo decente para todos |
es_ES |