Abstract:
|
[EN] COVID-19 brought with it an educational revolution that has opened the door to new hybrid and non-face-to-face educational scenarios which enable the development of the competencies required in the curricula. The aim ...[+]
[EN] COVID-19 brought with it an educational revolution that has opened the door to new hybrid and non-face-to-face educational scenarios which enable the development of the competencies required in the curricula. The aim of this exploratory study, of a phenomenological nature, is to find out the student s satisfaction and perception with the Practicum subject of the Psychology Degree at the Universitat Oberta de Catalunya (UOC), regarding the implementation of telepractices and their possibilities of future application. For this reason, a qualitative open questionnaire was designed, which incorporated two descriptive questions. The sample is made up of 52 students who, during the second semester of 2019, took the Practicum with the assigned external center under the telepractices modality. The sampling was non-probabilistic and intentional. The results indicate that the e-activities designed with telepractices are satisfactory for most of the student body and, with them it is possible to acquire the competencies and learning outcomes of the subject. More specifically, these e-activities have allowed them to know and rehearse, in a real context, their future activity as psychology professionals and have favored, at the same time, their immersion in organizations and in the culture in which professional practice is circumscribed. Finally, lessons learned are advanced and further research regarding this modality is encouraged, considering the deontological elements that bring into play, and which allow, if applicable, to revalidate this internship option as an accepted modality.
[-]
[ES] La COVID-19 trajo consigo una revolución educativa que ha abierto la puerta a nuevos escenarios educativos híbridos y no presenciales que posibiliten el desarrollo de las competencias requeridas en los planes de ...[+]
[ES] La COVID-19 trajo consigo una revolución educativa que ha abierto la puerta a nuevos escenarios educativos híbridos y no presenciales que posibiliten el desarrollo de las competencias requeridas en los planes de estudio. Este estudio exploratorio, y de carácter fenomenológico, tiene por objetivo conocer la satisfacción y percepción del estudiantado de la asignatura de Prácticum del Grado de Psicología de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), respecto a la implementación de las teleprácticas y sus posibilidades de aplicación futura. Para ello, se diseñó un cuestionario abierto cualitativo, que incorporó dos preguntas valorativas globales. La muestra está configurada por 52 estudiantes que, durante el segundo semestre del curso 2019, realizaron el Prácticum bajo la modalidad de teleprácticas en el centro asignado. El muestreo fue no probabilístico e intencional. Los resultados, apuntan a que las e-actividades diseñadas con las teleprácticas son satisfactorias para la gran mayoría del estudiantado y que, con ellas, es posible adquirir las competencias y resultados de aprendizaje propios de la asignatura. Más concretamente, estas e-actividades han permitido conocer y ensayar, en un contexto real, la futura actividad del estudiantado como profesionales de la Psicología y han favorecido, al mismo tiempo, su inmersión en las organizaciones y en la cultura en la que se circunscribe la práctica profesional. Finalmente, se extraen lecciones aprendidas y se incentiva a seguir investigando respecto a las teleprácticas, atendiendo a los elementos deontológicos que ponen en juego y que permitan, de ser el caso, revalidar esta opción de prácticas como una modalidad reconocida.
[-]
|