Abstract:
|
[EN] The countless number of drawings of the Parthenon made during the last five centuries constitutes a bursting memory of the history of its constructions, destructions and reconstructions. It allows a partial and ...[+]
[EN] The countless number of drawings of the Parthenon made during the last five centuries constitutes a bursting memory of the history of its constructions, destructions and reconstructions. It allows a partial and fragmentary interpretation of the multiple physical and narrative qualities of this architecture both in space and time. The analysis of these series of images as isolated objects implies the risk of their idealization as works of art and also a chronological freezing that would obstruct their power beyond their nature as documents. By contrast, bringing them into dialogue gives way to their vibration reflected either by the dynamism or the flexibility inherent to the architectural ensemble they signify. This text involves a critical perspective and enables a debate focused on the rights and practices adopted by the politics over a planet that is built through transversal approaches between art, culture, and knowledge.
[-]
[ES] El Partenón, construido en Atenas entre el 447 a.C. y el 432 a.C., es una arquitectura herida y dispersa que ha sufrido múltiples destrucciones e intentos de restitución. Sus fragmentos supervivientes se ubican hoy ...[+]
[ES] El Partenón, construido en Atenas entre el 447 a.C. y el 432 a.C., es una arquitectura herida y dispersa que ha sufrido múltiples destrucciones e intentos de restitución. Sus fragmentos supervivientes se ubican hoy en Grecia, en Reino Unido y en, al menos, otros siete países europeos, y gran parte de su sentido constructivo y simbólico sigue siendo un enigma sin resolver. La selección y disposición crítica de una serie de dibujos, tomados como tentativas de aproximación a esta obra estallada, proponen una experiencia ampliada de su observación y de su decodificación en todas sus dimensiones, justa con su naturaleza vibrante y con la complejidad inherente a la mirada contemporánea. Aunque la mayor parte de estas capturas pueden enmarcarse en la categoría de lo disciplinar apuntes, dibujos, grabados, acuarelas, óleos, fotomontajes , su aportación en el presente trasciende su función descriptiva original.
[-]
|