Resumen:
|
[EN] We live in precarious and uncertain times, as a consequence of the excesses of the global capitalist system. The future holds the prospect
of dark times, marked by the threat of climate collapse. The accelerated ...[+]
[EN] We live in precarious and uncertain times, as a consequence of the excesses of the global capitalist system. The future holds the prospect
of dark times, marked by the threat of climate collapse. The accelerated process of digitalization, with its lights and shadows, entails
radical changes in ways of life, work and social relations, as well as in multiple vital, socio-political, economic and cultural aspects. The
pandemic has highlighted the fragility of life and the ecosystems that sustain it. The forced confinements interrupted inertias and forced
to modify daily routines for a short time. It is proposed to review and retake, from the present, an artistic project started in 2018, which
had the generic title [everyday emergencies]. Its main theme was precariousness, a common malaise in contemporary society, made
invisible by its ubiquity. [ec] is a nomadic project, conceived as an open process, intermediate, moving through different media, adopting
in each transit and displacement, diverse and complementary deployments. In this process, different precarious forms have been tested,
as reflexive and experiential metaphors. A theoretical research work, a visual media archive study and several material experimentations
were carried out. Two essential concepts linked to the invisibility of precariousness, transparency and opacity, were studied. The
developments to date have been: several videos, a collective action-installation, an environment in a clandestine place, several individual
and collective performative walks, a publication and a visual photo-essay. In the more performative and experiential experiences, the
focus was on sensorial and relational aspects. In order to activate open and participatory processes, initial situations were designed and arranged. In the case of the development of graphic or audiovisual records, the approach was to explore possible autonomous narratives
that would allow the generation of parallel and interdependent stories.
[-]
[ES] Como consecuencia de los excesos del sistema capitalista global, vivimos tiempos precarios y de incertidumbre. El futuro aventura tiempos oscuros, marcados por la amenaza del colapso climático. El acelerado proceso ...[+]
[ES] Como consecuencia de los excesos del sistema capitalista global, vivimos tiempos precarios y de incertidumbre. El futuro aventura tiempos oscuros, marcados por la amenaza del colapso climático. El acelerado proceso de digitalización, con sus luces y sombras, conlleva radicales cambios en las formas de vida, trabajo y relaciones sociales, así como en múltiples aspecto vitales, sociopolíticos, económicos y culturales. La pandemia ha puesto en evidencia la fragilidad de la vida y de los ecosistemas que la sostienen. Los confinamientos forzados, interrumpieron las inercias y obligaron a modificar las rutinas cotidianas por breve tiempo. Se plantea revisar y retomar, desde el presente, un proyecto artístico iniciado en 2018, que tenía como título genérico [emergencias cotidianas]. Abordaba como temática principal la precariedad, un malestar común en la sociedad contemporánea, invisibilizado por su ubicuidad. [ec] es un proyecto nómada, planteado como proceso abierto, con intención de transmedia, en el sentido de transitar diversos medios, adoptando en cada tránsito y desplazamiento, despliegues diversos y complementarios entre sí. En este proceso, se han ensayado distintas formas precarias, como metáforas reflexivas y experienciales. Se realizó un trabajo de investigación teórico, un estudio de archivo visual mediático y diversas experimentaciones materiales. Se estudiaron dos conceptos esenciales vinculados a la invisibilidad de la precariedad, la transparencia y la opacidad. Los desarrollos realizados hasta la actualidad han sido: varios vídeos, una acción-instalación colectiva, un environment en un lugar clandestino, varios paseos performativos individuales y colectivos, una publicación y un foto-ensayo visual. En las experiencias de carácter más performativo y experiencial se primaba una atención a aspectos sensoriales y relacionales. Considerando relevante disponer una situación inicial para activar proceso abiertos y participativos. En el caso de los desarrollos de los registros gráficos o audiovisuales, el planteamiento era el de explorar posibles narrativas autónomas que pudieran generaran relatos paralelos e interdependientes.
[-]
|