Resumen:
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[EN] The precise definition of the role of a company is a subject that comes up regularly in my studies, through various concrete topics: human resources, the choice of partners, financial and commercial strategies and ...[+]
[EN] The precise definition of the role of a company is a subject that comes up regularly in my studies, through various concrete topics: human resources, the choice of partners, financial and commercial strategies and even the range of products or services offered by the company. It is from this central question of my degree of Business Administration that my paper started.
Corporate Social Responsibility is a concept that companies apply voluntarily and internally, there are no prerequisites that impose anything on companies. Corporate Social Responsibility is only intended to push these commitments further in directions that have a positive impact on society as a whole. Corporate Social Responsibility is also beneficial to the company, as these socially oriented actions are valued by certain customers, they can help to integrate new segments or attract a new demand. This aspect gives a rise to abuse: lack of transparency, misleading communication, unfulfilled objectives, etc.
This double possibility of interests can blur the real motivations of companies involved in Corporate Social Responsibility and create in consumers or employees doubts about the veracity and underlying intentions of each action. The aim of this research is to determine where the limits are and what criteria must be used for drawing conclusions about the veracity of the actions carried out by companies.
First, this paper establishes our basis through the study of various sources of information, in order to understand deeply our subject and draw conclusions from academic articles, reports from companies, organisations or experts and data available or created through my research.
Therefore, we carry out a study of two different cases: a study through qualitative research of a start-up company to compare it to a large company. We compare two different ways of carrying out Corporate Social Responsibility actions, according to the company's capacities and their scope. This study is based on interviews of professional people dealing with Corporate Social Responsibility on a daily basis and their experience in the type of company they are evolving in.
Secondly, we investigate on the other side of the field, i.e., with consumers: what are their expectations, the signs that alarm them, their experiences. This step is fulfilled by quantitative research methods, through surveys mainly conducted thanks to online and digital methods.
Finally, as a result, we propose a solution to this ambivalence, a guide to follow in order to elaborate a Corporate Social Responsibility strategy that is fair, clear, and adapted to the type of company, its target segments, its market positioning and its type of business.
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[ES] La definición precisa del papel de una empresa es un tema que surge regularmente en mis estudios, a través de diversos temas concretos: los recursos humanos, la elección de los socios, las estrategias financieras y ...[+]
[ES] La definición precisa del papel de una empresa es un tema que surge regularmente en mis estudios, a través de diversos temas concretos: los recursos humanos, la elección de los socios, las estrategias financieras y comerciales e incluso la gama de productos o servicios que ofrece la empresa. De esta cuestión central de mi Grado en Administración y Dirección de Empresas partió mi trabajo.
La Responsabilidad Social Corporativa es un concepto que las empresas aplican de forma voluntaria e interna, no hay requisitos previos que impongan nada a las empresas. La Responsabilidad Social Corporativa sólo pretende impulsar estos compromisos en direcciones que tengan un impacto positivo en la sociedad en su conjunto. La Responsabilidad Social Corporativa también es beneficiosa para la empresa, ya que estas acciones de orientación social son valoradas por determinados clientes, pueden ayudar a integrar nuevos segmentos o atraer una nueva demanda. Este aspecto da lugar a abusos: falta de transparencia, comunicación engañosa, objetivos incumplidos, etc.
Esta doble posibilidad de intereses puede desdibujar las verdaderas motivaciones de las empresas implicadas en la Responsabilidad Social Corporativa y crear en los consumidores o empleados dudas sobre la veracidad y las intenciones subyacentes de cada acción. El objetivo de esta investigación es determinar dónde están los límites y qué criterios deben utilizarse para sacar conclusiones sobre la veracidad de las acciones llevadas a cabo por las empresas.
En primer lugar, este trabajo establece nuestra base a través del estudio de diversas fuentes de información, con el fin de comprender en profundidad nuestro tema y sacar conclusiones a partir de artículos académicos, informes de empresas, organizaciones o expertos y datos disponibles o creados a través de mi investigación.
Por lo tanto, realizamos un estudio : investigamos en el lado del campo, es decir, con los consumidores: cuáles son sus expectativas, las señales que les alarman, sus experiencias. Este paso se cumple con métodos de investigación cuantitativos, a través de encuestas realizadas principalmente gracias a métodos online y digitales.
Finalmente, como resultado, proponemos una solución a esta ambivalencia, una guía a seguir para elaborar una estrategia de Responsabilidad Social Corporativa justa, clara y adaptada al tipo de empresa, a sus segmentos objetivo, a su posicionamiento en el mercado y a su tipo de negocio.
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