Resumen:
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[EN] The objective of this article is to establish a semiotic journey of Gabriela's canonical account,
which has been officially installed to corroborate the written versions of her biography; this
is done without ignoring ...[+]
[EN] The objective of this article is to establish a semiotic journey of Gabriela's canonical account,
which has been officially installed to corroborate the written versions of her biography; this
is done without ignoring a parallel journey of rebellious images that help decentralize the
first traditional life-based account from different perspectives. Likewise, it is essential to give
an account of a third tour of post-mortem images of Gabriela Mistral, which, from the
creative freedom of those who manipulate and publish them, can lead to other
understandings about Mistral, given the fact that they are not necessarily related to Mistral¿s
either canonical life or rebellious life. For this categorization and analysis, it was necessary
to focus on Paleotti's theory (2002) of divine and profane images, and then add this third
moment of a series of images shown after Mistral¿s death. The results, in addition to showing
semiotic-biographical journeys about the poet, refer to an existing itinerary of images that
has been almost overlooked, as biographical studies have been mainly focusing on written
aspects to provide an account of Gabriela Mistral¿s biography.
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[ES] El objetivo de este artículo es establecer un recorrido semiótico del relato canónico de Gabriela, el cual se ha instalado oficialmente para corroborar el relato escritural de la vida la autora, sin dejar de establecer ...[+]
[ES] El objetivo de este artículo es establecer un recorrido semiótico del relato canónico de Gabriela, el cual se ha instalado oficialmente para corroborar el relato escritural de la vida la autora, sin dejar de establecer un recorrido paralelo tanto de imágenes rebeldes que ayudan a descentrar el primer relato desde aristas diferentes y refractarias de Mistral. Asimismo, se hace imprescindible dar cuenta de un tercer recorrido de imágenes post mortem sobre Gabriela Mistral, las cuales desde la libertad creativa de quienes las manipulan y publican, pueden llegar a otros entendimientos sobre Mistral, los cuales no necesariamente guardan relación con la vida canónica y rebelde de la autora. Para dicha categorización y análisis, fue menester contar con la teoría de Paleotti (2002) sobre las imágenes divinas y profanas, para luego añadir este tercer momento. Los resultados, además de mostrar recorridos semiótico-biográficos sobre la poeta, también dan cuenta de un itinerario de imágenes existentes y que han sido casi nulamente estudiadas, centrándose los estudios biográficos sobre ella principalmente en aspectos de su escritura.
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