Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Luque Pulgar, Emilio![]() |
es_ES |
dc.date.accessioned | 2022-11-22T08:30:04Z | |
dc.date.available | 2022-11-22T08:30:04Z | |
dc.date.issued | 2022-10-27 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/190024 | |
dc.description.abstract | [EN] The invisibilisation of death, its medicalisation and bureaucratisation, the denial of its times and spaces in contemporary culture, hinder its cultural treatment through rituals, especially collective ones. A symptom of this refusal to consider death as a component of our common experience is the visceral rejection of the typically Victorian post-mortem photograph. However, there have been many different ways of dealing symbolically with death throughout the history of the West. Spaces dedicated to burial and commemoration of the dead have historically also been zones of conflict. Tackling collective tasks of the widest scope, such as climate change, must lead us to reposition ourselves in secular time frames, in which our actions (once again) acquire a significance that is not limited to our lifetimes. We will surely also see the emergence of ways of building legacies, also architectural or urbanistic, in which the aim will be to lighten the burden of future generations, expanding their capacities for action, instead of enduringly embodying our designs in time. This is what Greta Thunberg refers to as cathedral thinking . Perhaps we will detect these changes in the experience of death through the widespread composting of our mortal remains, thereby re-introducing them to cycles of fertility. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] La invisibilización de la muerte, su medicalización y burocratización, la (de)negación de sus tiempos y espacios en la cultura contemporánea, dificultan su tratamiento cultural a través de ritos, especialmente colectivos. Un síntoma de este rechazo a considerar la muerte como componente de nuestra experiencia común es el rechazo visceral a la fotografía postmortem, tan victoriana. Sin embargo, se han dado a lo largo de la historia de Occidente muy diversas formas de tratar simbólicamente la muerte. Los espacios dedicados al enterramiento y conmemoración funeral han sido históricamente también zonas de conflicto. El afrontamiento de tareas colectivas de amplísimo calado, como el cambio climático, nos debe llevar a resituarnos en marcos temporales seculares, en los que nuestras acciones (re)cobran un sentido no limitado a nuestra vida. Seguramente también veremos emerger formas de construir legados, también arquitectónicos o urbanísticos, en los que el objetivo estará en aligerar la carga de las generaciones venideras, ampliando sus capacidades de acción, en lugar de materializar perdurablemente nuestros diseños en el tiempo. Es lo que Greta Thunberg llama cathedral thinking. Quizá detectaremos estos cambios en las vivencias de la muerte a través de la generalización del compostaje de nuestros restos mortales, reintegrados así a ciclos de fertilidad. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | EN BLANCO. Revista de Arquitectura | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Compartir igual (by-nc-sa) | es_ES |
dc.subject | Ritualisation | es_ES |
dc.subject | Anthropology of death | es_ES |
dc.subject | Cathedral thinking | es_ES |
dc.subject | Artistic legacy | es_ES |
dc.subject | Funerary spaces | es_ES |
dc.subject | Ritualización | es_ES |
dc.subject | Antropología de la muerte | es_ES |
dc.subject | Legado artístico | es_ES |
dc.subject | Espacios funerarios | es_ES |
dc.title | (Sin) Espacios y tiempos para la muerte | es_ES |
dc.title.alternative | (Without) Spaces and Times for Death | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/eb.2022.18559 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Luque Pulgar, E. (2022). (Sin) Espacios y tiempos para la muerte. EN BLANCO. Revista de Arquitectura. 14(33):98-108. https://doi.org/10.4995/eb.2022.18559 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/eb.2022.18559 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 98 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 108 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 14 | es_ES |
dc.description.issue | 33 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 1888-5616 | |
dc.relation.pasarela | OJS\18559 | es_ES |
dc.description.references | Ariès, Philippe. Historia de la muerte en Occidente: de la Edad Media hasta nuestros días. Barcelona: Acantilado, 2017 | es_ES |
dc.description.references | Atul Gawande. Being Mortal: Illness, Medicine and What Matters in the End. Paperback edition, Wellcome Collection. London: Profile Books, 2015. | es_ES |
dc.description.references | Christensen, Jon and Becky Nicolaides. "Op-Ed: How to make sure the L.A. River Master Plan fulfills its promise to the Gateway Cities." Los Angeles Times. February 21, 2021. | es_ES |
dc.description.references | Elias, Norbert . La soledad de los moribundos. México D.F.: Fondo de Cultura Económica, 2015. | es_ES |
dc.description.references | Flyvbjerg, Bent. "What You Should Know about Megaprojects and Why: An Overview." Project Management Journal 45, no. 2 (April 2014): 6-19. https://doi.org/10.1002/pmj.21409 | es_ES |
dc.description.references | Latour, Bruno. "Mixing Humans and Nonhumans Together: The Sociology of a Door-Closer." Social Problems 35 (1988): 298-310. https://doi.org/10.1525/sp.1988.35.3.03a00070 | es_ES |
dc.description.references | Martorell Linare, Miguel. Duelo a Muerte en Sevilla: una historia española del diecinueve. A Coruña: Ediciones del Viento 2016. | es_ES |
dc.description.references | Martorell Linares, Miguel. "'The Cruellest of All Forms of Coercion': The Catholic Church and Conflicts around Death and Burial in Spain during the Restoration (1874-1923)." European History Quarterly 47, no.4 (October 2017): 657-78. https://doi.org/10.1177/0265691417720596 | es_ES |
dc.description.references | McDuff, Mallory. "How Body Farms and Human Composting Can Help Communities." Wired, January 2, 2022. https://www.wired.com/story/body-farms-human-composting-climate-change/ | es_ES |
dc.description.references | n'UNDO, Foundational Manifiesto. 2011. https://nundo.org/ntheoria/ | es_ES |
dc.description.references | Roth, Joseph. Radetzky March. 1932. | es_ES |
dc.description.references | Thunberg, Greta. Speech to the European Parliament in Strasbourg. April 16, 2019. | es_ES |
dc.description.references | Van Gennep, Arnold. Los ritos de paso. Madrid: Alianza, 2008. | es_ES |
dc.description.references | Zuloark. YesLlanes, Aprender a planear colectivamente. Propuesta de participación para facilitar el acompañamiento ciudadano al plan general de ordenación del concejo de Llanes. May-November 2016. www.yesllanes.es | es_ES |