Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Leandri, Gaia | es_ES |
dc.contributor.author | Iñarra Abad, Susana | es_ES |
dc.contributor.author | Juan Vidal, Francisco | es_ES |
dc.contributor.author | Leandri, Massimo | es_ES |
dc.date.accessioned | 2023-01-10T11:14:11Z | |
dc.date.available | 2023-01-10T11:14:11Z | |
dc.date.issued | 2022-11-22 | |
dc.identifier.issn | 1133-6137 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/191180 | |
dc.description.abstract | [EN] After a few decades of enthusiasm for the use of CAD tools in architectural design, there is now concern about the impaired creativity in the process of creating the project, due to the standardization of computer processing and the repetitive movement of the hands. Several theories suggest that haptic perception during freehand drawing favors creativity and thus generation of new ideas. Research on brain function has shown that perceived hand movements can trigger activity in cognitively relevant areas of the parietal and frontal cortex, possibly related to creativity. However, so far no experimental studies have been conducted to analyze the brain activity during hand drawing. This article describes an investigation in which the electroencephalographic activity during freehand architectural drawing has been compared to CAD drawing with a mouse. The results obtained reveal that hand drawing is related to increased brain activity, which would support the hypothesis that creativity is enhanced by free hand movements on paper. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Tras algunas décadas de entusiasmo por el uso de las herramientas CAD en el diseño arquitectónico, surge ahora la preocupación sobre la pérdida de creatividad en el proceso de creación del proyecto, debido a la estandarización del procesamiento informático y al movimiento repetitivo de las manos. Diferentes teorías defienden que la percepción háptica durante el dibujo a mano alzada favorece la creatividad y así la generación de nuevas ideas. Las investigaciones sobre la función cerebral han demostrado que el movimiento percibido de la mano puede generar actividad en áreas cognitivamente relevantes de la corteza parietal y frontal, posiblemente relacionadas con la creatividad. Sin embargo, hasta el momento no se han realizado estudios experimentales para analizar la actividad cerebral durante el dibujo a mano. El presente artículo describe una investigación llevada a cabo en la que se ha comparado la actividad electroencefalográfica durante el dibujo arquitectónico a mano alzada frente al dibujo CAD con ratón. Los resultados obtenidos revelan que el dibujo a mano está relacionado con una actividad cerebral mayor, lo que respaldaría la tesis de que la creatividad se ve reforzada por los movimientos libres de la mano sobre el papel. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | EGA Expresión Gráfica Arquitectónica | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Feehand drawing | es_ES |
dc.subject | CAD | es_ES |
dc.subject | Graphic tablet | es_ES |
dc.subject | Electroencephalography | es_ES |
dc.subject | Creativity | es_ES |
dc.subject | Haptic perception | es_ES |
dc.subject | Dibujo a mano | es_ES |
dc.subject | Tableta gráfica | es_ES |
dc.subject | Electroencefalograma | es_ES |
dc.subject | Creatividad | es_ES |
dc.subject | Percepción háptica | es_ES |
dc.title | El cerebro del arquitecto y la mano pensante | es_ES |
dc.title.alternative | The architect s'brain and the thinking hand | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/ega.2022.18434 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica - Departament d'Expressió Gràfica Arquitectònica | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Escuela Técnica Superior de Arquitectura - Escola Tècnica Superior d'Arquitectura | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Leandri, G.; Iñarra Abad, S.; Juan Vidal, F.; Leandri, M. (2022). El cerebro del arquitecto y la mano pensante. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica. 27(46):184-193. https://doi.org/10.4995/ega.2022.18434 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/ega.2022.18434 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 184 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 193 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 27 | es_ES |
dc.description.issue | 46 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 2254-6103 | |
dc.relation.pasarela | OJS\18434 | es_ES |
dc.description.references | DESMEDT, J.E., NGUYEN TRAN HUY, BOURGUET, M.,1983. The cognitive P40, N60 and P100 components of somatosensory evoked potentials and the earliest electrical signs of sensory processing in man. Electroencephalography and Clinical Neurophysiology 56, 272-282. https://doi.org/10.1016/0013-4694(83)90252-3 | es_ES |
dc.description.references | DIELS, H., 1974. Die Fragmente der Vorsokratiker: griechisch und deutsch. Weidmann, Berlin. | es_ES |
dc.description.references | FREEMAN, W.J., QUIROGA, R.Q., 2013. Electroencephalography, in: Imaging Brain Function With EEG. Springer New York, New York, NY, pp. 1-19. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-4984-3_1 | es_ES |
dc.description.references | HASIAO, S., BENSMAIA, S., 2007. Coding of object shape and texture, in: Kaas, J.H., Gardner, E.P. (Eds.), Somatosensation, The Senses. A Comperehensive Reference. Elsevier-Academic Press, pp. 55-66. https://doi.org/10.1016/B978-012370880-9.00345-5 | es_ES |
dc.description.references | HEIDEGGER, M. (1927). Sein und Zeit, Max Niemeyer Verlag, Tübingen (en castellano: 2012. Ser y Tiempo, Trotta, Madrid). | es_ES |
dc.description.references | HILLYARD, S.A., HINK, R.F., SCHWENT, V.L., PICTON, T.W., 1973. Electrical Signs of Selective Attention in the Human Brain. Science 182, 177-180. https://doi.org/10.1126/science.182.4108.177 | es_ES |
dc.description.references | KOHLER, E., KEYSERS, C., UMILTÀ, M.A., FOGASSI, L., GALLESE, V., RIZZOLATTI, G., 2002. Hearing Sounds, Understanding Actions: Action Representation in Mirror Neurons. Science 297, 846-848. https://doi.org/10.1126/science.1070311 | es_ES |
dc.description.references | LEANDRI, G., SCHENONE, A., LEANDRI, M., 2021. Detection of movement related cortical potentials in freehand drawing on digital tablet. Journal of Neuroscience Methods 360, 109231. https://doi.org/10.1016/j.jneumeth.2021.109231 | es_ES |
dc.description.references | LUCK, S.J., 2014. An introduction to the event-related potential technique, Second edition. ed. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts. | es_ES |
dc.description.references | MATHESON, H.E., KENETT, Y.N., 2020. The role of the motor system in generating creative thoughts. NeuroImage 213, 116697. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2020.116697 | es_ES |
dc.description.references | MUZYKA, I.M., ESTEPHAN, B., 2019. Chapter 35 - Somatosensory evoked potentials, in: Levin, K.H., Chauvel, P. (Eds.), Handbook of Clinical Neurology, Clinical Neurophysiology: Basis and Technical Aspects. Elsevier, pp. 523-540. https://doi.org/10.1016/B978-0-444-64032-1.00035-7 | es_ES |
dc.description.references | NACHEV, P., KENNARD, C., HUSAIN, M., 2008. Functional role of the supplementary and presupplementary motor areas. Natural Reviews Neuroscience 9, 856-869. https://doi.org/10.1038/nrn2478 | es_ES |
dc.description.references | NAPIER, J., 1962. The evolution of the hand. Scientific American 207, 56-65. https://doi.org/10.1038/scientificamerican1262-56 | es_ES |
dc.description.references | PALLASMAA, J., 2012. The eyes of the skin: architecture and the senses, 3 ed. Wiley, Chichester. | es_ES |
dc.description.references | PENFIELD, W., RASMUSSEN, T., 1950. The cerebral cortex of man; a clinical study of localization of function. Macmillan, New York. | es_ES |
dc.description.references | POLDRACK, R.A., 2012. The future of fMRI in cognitive neuroscience. NeuroImage 62, 1216-1220. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2011.08.007 | es_ES |
dc.description.references | RICHARDS, J., 2013. Freehand Renaissance: concept sketching for a digital age. Landscape Research Record 1, 11-16. | es_ES |
dc.description.references | RIZZOLATI, G., KALASKA, J.F., 2013. Voluntary movement: the parietal and premotor cortex, in: Kandel, E.R., Schwartz, J.H., Jessell, T.M., Siegelbaum, S.A., Hudspeth, A.J. (Eds.), Principles of Neural Science. McGraw Hill, New York, pp. 865-893. | es_ES |
dc.description.references | SCHEER, D.R., 2014. The death of drawing: architecture in the age of simulation. Routledge, London; New York. | es_ES |