Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Alonso-Sanz, Amparo | es_ES |
dc.coverage.spatial | east=14.49917064763952; north=46.17042467736609; name=Eslovènia | es_ES |
dc.date.accessioned | 2023-03-06T08:17:40Z | |
dc.date.available | 2023-03-06T08:17:40Z | |
dc.date.issued | 2018-12-30 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/192295 | |
dc.description.abstract | [EN] During a monthly academic stay in Ljubljana (Slovenia), the researcher has the opportunity of explore and be documented about the local idiosyncrasy. Some alternative visual narratives are showed, by using Art Based Research through photographs. T hose visual narratives are photo essays and sample series accompanied by theoretical review about problems linked with Slovenian heritage. Three main issues are developed. Firstly, how either territorial poverty or wealth is linked to the heritage. Secondly, the role that is played by human actions in the development of heritage value. Finally, Tensions generated between mass tourism and citizens who are committed to a peaceful coexistence. Finally art education is proposed as a method of solving some of the cultural problems detected. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Durante una estancia académica de un mes en Ljubljana (Eslovenia), la investigadora tiene la oportunidad de explorar y documentarse sobre la idiosincrasia local. Se muestran algunas narrativas visuales alternativas, utilizando la Investigación Basada en el Arte a través de fotografías. Esas narrativas visuales son ensayos fotográficos y series muestras, acompañadas de una revisión teórica sobre problemas relacionados con el patrimonio de Eslovenia. Se desarrollan tres cuestiones principales: [1] la dicotomía entre la pobreza o la riqueza de un territorio y su vínculo con lo patrimonial; [2] el papel desempeñado por las acciones humanas en el desarrollo del valor del patrimonio; y [3] las tensiones generadas entre el turismo de masas y los ciudadanos comprometidos con la coexistencia pacífica. Finalmente, se propone la educación artística como un método para resolver algunos de los problemas culturales detectados. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | Revista Sonda: Investigación y Docencia en Artes y Letras | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Heritage | es_ES |
dc.subject | Art education | es_ES |
dc.subject | Visual narratives | es_ES |
dc.subject | Photo essay | es_ES |
dc.subject | Art based research | es_ES |
dc.subject | Patrimonio | es_ES |
dc.subject | Educación artística | es_ES |
dc.subject | Narrativas visuales | es_ES |
dc.subject | Fotoensayo | es_ES |
dc.subject | Investigación basada en el Arte | es_ES |
dc.title | Narrativas visuales del patrimonio local de Eslovenia | es_ES |
dc.title.alternative | Visual narratives of Slovenian local heritage | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/sonda.2018.18317 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Alonso-Sanz, A. (2018). Narrativas visuales del patrimonio local de Eslovenia. Revista Sonda: Investigación y Docencia en Artes y Letras. 7:163-174. https://doi.org/10.4995/sonda.2018.18317 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/sonda.2018.18317 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 163 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 174 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 7 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 2254-6073 | |
dc.relation.pasarela | OJS\18317 | es_ES |
dc.description.references | ATMANAGARA, J. (2015). Culture matters. Planning proecesses and approaches towards urban resilence in European cities and urban regions. Two examples from Brussels and Ljubljana. En J. Atmanagara, J. Dessein, E. Battaglini, y L. Horlings, (Eds.), Cultural sustainability and regional development: Theories and practices of territorialisation. Nueva York: Routledge. | es_ES |
dc.description.references | BARONE, T., Y EISNER, E. (2012). Arts Based Research. Los Angeles: Sage. https://doi.org/10.4135/9781452230627 | es_ES |
dc.description.references | CHIESI, L., Y COSTA, P. (2015). Making territory through cultural mapping. En J. Atmanagara, J. Dessein, E. Battaglini, y L. Horlings, (Eds.), Cultural sustainability and regional development: Theories and practices of territorialisation (pp. 146-161). Nueva York: Routledge. | es_ES |
dc.description.references | EISNER, E., Y BARONE, T. (2006). Arts-Based Educational Research. En J. L. Green, G. Camilli y P. B. Elmore (Eds.), Handbook of complementary methods in education research, (pp. 95-109). Mahwah, New Jersey: AERA. | es_ES |
dc.description.references | FONTAL, O., Y MARÍN, S. (2012). Enfoques y modelos de educación patrimonial en programas significativos de OEPE. EARI. Educación Artística Revista de Investigación, 2, 91-96. | es_ES |
dc.description.references | GORDON, B. M. (2002). El turismo de masas: un concepto problemático en la historia del siglo XX. Historia contemporánea, 25, 125-156. | es_ES |
dc.description.references | HUERTA, R. (2010). I like cities; Do you like letters? Introducing urban typography in art education. International Journal of Art & Design Education, 29(1), 72-81. https://doi.org/10.1111/j.1476-8070.2010.01633.x | es_ES |
dc.description.references | HUERTA, R., Y DE LA CALLE, R. (EDS.) (2013). Patrimonios migrantes. Valencia: Universitat de València. | es_ES |
dc.description.references | ISTENIČ, S. P. (2016). Reviving public spaces through cycling and gardening. Ljubljana - European Green Capital 2016. Etnološka Tribina, 39(46), 157-175. https://doi.org/10.15378/1848-9540.2016.39.06 | es_ES |
dc.description.references | KORENJAK, A. (2015). Tabor Cultural Centre: Gardening citizenship. Culture for Cities and Regions. Recuperado de http://www.cultureforcitiesandregions.eu/culture/resources/ Case-study-Ljubljana-Tabor-Cultural-Quarter-WSWE-A3KKDP | es_ES |
dc.description.references | MARÍN VIADEL, R., Y ROLDAN, J. (2017). Ideas visuales. Investigación basada en artes e investigación artística. Granada (España): Universidad de Granada. | es_ES |
dc.description.references | OPASCHOWSKI, H. W. (2015). ¿Turismo de masas o turismo a medida? Límites económicos, ecológicos y psicológicos. Papers de Turisme, 4, 68-80. | es_ES |
dc.description.references | SÁNCHEZ DE GÓMEZ, L. (2011). Evolución histórica de la cohesión económica y social en la Unión Europea. Revista de Estudios Empresariales. Segunda época, 2, 4-28. | es_ES |
dc.description.references | WEBER, I. (2007). Heritage Narratives on the Slovenian Coast: The Lion and the Attic. En U. Kockel y M. Nic Craith (Eds.), Cultural Heritages as Reflexive Traditions, (pp. 158-170). Nueva York: Palagrave macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230285941_10 | es_ES |