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Performance and durability study of the Membrane-Electrode Assembly (MEA) for Proton-Exchange Membrane Fuel Cells (PEMFCs)

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

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Performance and durability study of the Membrane-Electrode Assembly (MEA) for Proton-Exchange Membrane Fuel Cells (PEMFCs)

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dc.contributor.advisor Pérez Herranz, Valentín es_ES
dc.contributor.advisor Venkatesan, Prakash es_ES
dc.contributor.author Segarra Durán, Pablo es_ES
dc.date.accessioned 2023-04-03T06:47:45Z
dc.date.available 2023-04-03T06:47:45Z
dc.date.created 2023-02-13
dc.date.issued 2023-04-03 es_ES
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/192679
dc.description.abstract [EN] This work tackles the need for more durable catalyst and electrolyte membrane materials in Proton-Exchange Membrane Fuel Cells (PEMFCs). On one hand, the ProtonExchange Membrane (PEM) constitutes the electrolyte and the main single source of ohmic loss of the cell, and its mechanical and chemical stability is critical for PEMFCs durability. On the other hand, the platinum (Pt) catalyst present in the electrodes is supported on carbon due to its high conductivity and surface area. Nevertheless, carbon corrosion is also one of the main issues that compromise both cell’s performance and durability. A literature review about the fuel cells role in a clean energy infrastructure, PEMFCs principle and main components, and the main durability issues related to the PEM and the catalyst layer (together with possible solutions) was carried out. Afterwards, in the first part of the experimental work, five perfluorosulfonic acid (PFSA) membranes were evaluated from both performance and durability perspectives in order to select the most suitable one. Electrochemical Impedance Spectroscopy (EIS) was used to measure their proton conductivity, hot water baths and Fenton’s reagent were used to evaluate mechanical and chemical stability, and Membrane-Electrode Assemblies (MEAs) were prepared to study membranes performance under more realistic conditions. In the second part, different catalyst supports made of highly porous carbon with a tin oxide (SnO2) overlayer were studied. For that, Pt was deposited through a colloidal method over three carbon supports, having two of them a determined SnO2 loading. The obtained catalyst powders were characterized through pyrolysis and X-Ray Diffraction (XRD). Then, both catalytic activity and support durability were studied with Rotating Disk Electrode (RDE) experiments. The Aquivion-based PFSA membrane showed increased performance but turned out to be less durable than the Nafion-based ones, which were more mechanically stable with an expanded polytetrafluoroethylene (ePTFE) reinforcement layer. Regarding the catalyst layer, the addition of SnO2 to the support improved its corrosion resistance in RDE experiments with ageing steps but affected the deposition of Pt, which showed worse catalytic activity as SnO2 loading increased. es_ES
dc.description.abstract [ES] Este trabajo aborda la necesidad de materiales más duraderos para el catalizador y la membrana electrolítica de las pilas de combustible de membrana de intercambio protónico (PEMFC). Por un lado, la membrana de intercambio protónico (PEM) constituye el electrolito y la principal fuente de pérdidas óhmicas de la pila, y su estabilidad mecánica y química es crítica para la durabilidad de las PEMFC. Por otro lado, el catalizador de platino (Pt) presente en los electrodos está soportado sobre carbono debido a su alta conductividad y área superficial. Sin embargo, la corrosión del carbono es también uno de los principales problemas que comprometen tanto el rendimiento como la durabilidad de la pila. Se ha llevado a cabo una revisión bibliográfica sobre el papel de las pilas de combustible en una infraestructura energética limpia, el principio y los componentes principales de las pilas PEMFC y los principales problemas de durabilidad relacionados con las pilas PEM y la capa de catalizador (junto con posibles soluciones). Posteriormente, en la primera parte del trabajo experimental, se evaluaron cinco membranas de ácido perfluorosulfónico (PFSA) tanto desde el punto de vista del rendimiento como de la durabilidad, con el fin de seleccionar la más adecuada. Se utilizó la espectroscopia de impedancia electroquímica (EIS) para medir su conductividad protónica, se emplearon baños de agua caliente y el reactivo de Fenton para evaluar la estabilidad mecánica y química, y se prepararon conjuntos membrana-electrodo (MEA) para estudiar el rendimiento de las membranas en condiciones más realistas. En la segunda parte, se estudiaron diferentes soportes catalíticos hechos de carbono altamente poroso con una capa superpuesta de óxido de estaño (SnO2). Para ello, se depositó Pt mediante un método coloidal sobre tres soportes de carbono, teniendo dos de ellos una carga determinada de SnO2. Los polvos catalizadores obtenidos se caracterizaron mediante pirólisis y difracción de rayos X (DRX). A continuación, se estudió tanto la actividad catalítica como la durabilidad del soporte mediante experimentos con electrodos de disco rotatorio (RDE). es_ES
dc.format.extent 71 es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.rights Reserva de todos los derechos es_ES
dc.subject Membrana es_ES
dc.subject Electrodo es_ES
dc.subject Ácido perfluorosulfónico es_ES
dc.subject Platino es_ES
dc.subject Óxido de estaño es_ES
dc.subject Membrane es_ES
dc.subject Electrode es_ES
dc.subject Perfluorosulfonic acid es_ES
dc.subject Platinum es_ES
dc.subject Tin oxide es_ES
dc.subject.classification INGENIERIA QUIMICA es_ES
dc.subject.other Máster Universitario en Ingeniería Química-Màster Universitari en Enginyeria Química es_ES
dc.title Performance and durability study of the Membrane-Electrode Assembly (MEA) for Proton-Exchange Membrane Fuel Cells (PEMFCs) es_ES
dc.title.alternative Estudio del rendimiento y la durabilidad del conjunto membrana-electrodo para celdas de combustible de intercambio protónico es_ES
dc.title.alternative Estudi del rendiment i la durabilitat del conjunt membrana-electrode per a cel·les de combustible d'intercanvi protònic es_ES
dc.type Tesis de máster es_ES
dc.rights.accessRights Cerrado es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Departamento de Ingeniería Química y Nuclear - Departament d'Enginyeria Química i Nuclear es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales - Escola Tècnica Superior d'Enginyers Industrials es_ES
dc.description.bibliographicCitation Segarra Durán, P. (2023). Performance and durability study of the Membrane-Electrode Assembly (MEA) for Proton-Exchange Membrane Fuel Cells (PEMFCs). Universitat Politècnica de València. http://hdl.handle.net/10251/192679 es_ES
dc.description.accrualMethod TFGM es_ES
dc.relation.pasarela TFGM\154314 es_ES


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