Resumen:
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[EN] In this paper, the theme of animal ethics is proposed as a feminist issue
under the idea of establishing an artistic praxis that deals with creating
metaphors that speak about the logic of domination present in ...[+]
[EN] In this paper, the theme of animal ethics is proposed as a feminist issue
under the idea of establishing an artistic praxis that deals with creating
metaphors that speak about the logic of domination present in both
gender violence and violence against non-human animals. We place our
gaze on the violence and oppression that unfolds in the bodies of women
and non-human animals in a systematic way. The hegemonic ways of
conceiving the control of bodies and patterns of domination through
abject practices are challenged. We address concepts such as: the absent
referent, reification, fragmentation, and the consumption of bodies. We
show the future of some artistic proposals developed based on the
principles that relate feminist theories and animal ethics. We exhibit a series
of artistic projects of a different practical nature that use the body and meat
as a symbol of political territory to make visible and denounce the abject
structure that sustains the capitalist, patriarchal and anthropocentric
culture in which we live.
Through artistic practice we seek to redefine the discourse of
contemporary power that acts on bodies as a social discipline that aspires
to turn them into docile and fragmented bodies, based on the concept of
biopolitics of the French philosopher Michel Foucault. The work unfolds
through critical and political thinking that challenges the social imaginary
to reflect, through art, on our relationship as human beings with nature. The
intention is to generate a dialogue around the questions: Can we talk about
abolishing a system of domination while continuing without attacking the
very roots of domination? To what extent are feminism and animal ethics
related and complementary? Could it be that the will of feminism remains
objective as long as the heinous acts that operate in the bodies of nonhuman animals are ignored?
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[ES] En este trabajo se propone el tema de la ética animal como una
cuestión feminista, bajo la idea de establecer una praxis artística que se
ocupe de crear metáforas que nos hablen de la lógica de dominación
presente ...[+]
[ES] En este trabajo se propone el tema de la ética animal como una
cuestión feminista, bajo la idea de establecer una praxis artística que se
ocupe de crear metáforas que nos hablen de la lógica de dominación
presente tanto en la violencia de género, como en la violencia a los
animales no humanos. Situamos la mirada en las violencias y opresiones
que se despliegan en el cuerpo de las mujeres y los animales no humanos
de manera sistemática. Se interpelan las formas hegemónicas de concebir
el control de los cuerpos y los patrones de dominación a través de las
prácticas abyectas. Abordamos conceptos como el referente ausente, la
cosificación, la fragmentación, y el consumo de cuerpos. Mostramos el
devenir de algunas propuestas artísticas desarrolladas con base en los
principios que relacionan las teorías feministas y la ética animal.
Exponemos una serie de proyectos artísticos de diferente índole práctica
que utilizan el cuerpo y la carne como símbolo de territorio político para
visibilizar y denunciar la estructura abyecta que sostiene a la cultura
capitalista, patriarcal y antropocéntrica en la cual vivimos.
A través de la práctica artística buscamos redefinir el discurso de
poder contemporáneo que actúa sobre los cuerpos como una disciplina
social que aspira a convertirlos en cuerpos dóciles y fragmentados,
basándonos en el concepto de biopolítica del filósofo francés Michel
Foucault. El trabajo se desenvuelve a través de un pensamiento crítico y
político que desafía al imaginario social para reflexionar, a través del arte,
sobre nuestra relación como seres humanos con la naturaleza. La intención
es generar un diálogo en torno a las preguntas: ¿Podemos hablar de abolir
un sistema de dominación mientras se siga sin atacar las raíces mismas de
la dominación? ¿Hasta qué punto se relacionan y se complementan el
feminismo y la ética animal? ¿Será que la voluntad del feminismo se
mantiene objetiva mientras se ignoran los actos abyectos que operan en
los cuerpos de los animales no humanos?
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