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Reflexiones en la práctica de la arqueología digital: la construcción y comunicación del patrimonio cultural virtual

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

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Reflexiones en la práctica de la arqueología digital: la construcción y comunicación del patrimonio cultural virtual

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dc.contributor.author Staropoli, Laura es_ES
dc.contributor.author Acevedo, Verónica Judith es_ES
dc.contributor.author Ávido, Daniela Noemí es_ES
dc.contributor.author Vitores, Marcelo es_ES
dc.date.accessioned 2023-10-04T12:58:17Z
dc.date.available 2023-10-04T12:58:17Z
dc.date.issued 2023-07-28 es_ES
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/197548
dc.description.abstract [ES] El avance de las tecnologías digitales y la virtualización favoreció el uso de nuevas herramientas para el registro, representación, conservación y puesta en valor de materiales y yacimientos arqueológicos; además,  ha facilitado la comunicación del conocimiento hacia el público en general. En este contexto, la arqueología virtual ha proporcionado un entorno profesional donde convergen especialistas de diferentes disciplinas. Según la definición de los Principios de Sevilla, la arqueología virtual tiene como objetivo investigar y desarrollar formas de aplicación de la visualización asistida por tecnologías para la gestión integral del patrimonio arqueológico, aunque aún se encuentra en construcción debido a la conjunción de enfoques, objetivos y limitaciones. El uso de estas tecnologías implica procedimientos en los que tiene lugar la creación de nuevas imágenes, que son concebidas como la construcción de un nuevo producto, al que llamamos patrimonio virtual. La imagen generada es entendida como una representación, es decir, como un producto con dos dimensiones articuladas: constituye una presencia en la ausencia de algo y además exhibe su propia presencia o materialidad como imagen. En este sentido, conforman un nuevo fenómeno anclado en un soporte digital/virtual y por lo tanto como un nuevo registro plausible para ser estudiado, preservado y comunicado. Este trabajo se constituye como un espacio interdisciplinario para reflexionar sobre el aporte de los métodos y técnicas digitales en la práctica de nuestra disciplina, tanto en la documentación, como en el análisis y reconstrucción virtual del material arqueológico, además de la gestión integral del patrimonio cultural. A tal efecto, se considera necesario establecer criterios de aplicación; también se prioriza generar un producto que pueda ser utilizado en la comunicación de la ciencia. La propuesta aquí explicada se basa en los tres ejes que guían el proyecto ArqueoLab-UBA: investigar, conservar y difundir el patrimonio cultural como medios para un abordaje integral y multidisciplinar de dicho patrimonio. Lo más destacado: Reflexionar sobre la construcción del patrimonio virtual en función de las tecnologías digitales aplicadas a la práctica arqueológica. Plantear los desafíos y debates que dicha práctica conlleva en el contexto tecnológico actual y futuro. Presentar una propuesta sobre arqueología digital pensada en función de los ejes temáticos que componen el proyecto ArqueoLab-UBA: investigar, conservar y difundir para la gestión integral del patrimonio cultural. es_ES
dc.description.abstract [EN] This paper develops reflections on how new digital technologies are evolving and being used as methodological tools in archaeological research. The registration and representation of archaeological materials and sites depend increasingly on these technologies to obtain the best information for knowledge, conservation and value-recognition purposes. In this context, virtual archaeology has provided a professional environment where interdisciplinary professionals converge to apply these tools for research. According to the definition of the Seville Principles, virtual archaeology aims to investigate and develop forms of application of technology-assisted visualization for the integral management of archaeological heritage. This discipline is still under construction due to a conjunction of approaches, objectives and limitations (Izeta & Cattáneo, 2018). These technologies include image-creation procedures. They construct a new product which is called virtual heritage. The generated image is understood as a representation, that is, as a product with two articulated dimensions. On the one hand, all virtual representations have the peculiar status of being in the place of something else (an object, a person, a concept); thus, all these representations are the presence of an absence of something. On the other hand, all representations show something: they exhibit their own presence or materiality as an image. This perspective allows us to notice each image's phenomenon or existing condition, insofar as it emphasizes that all representations are materialized thanks to digital solutions. In this sense, it is essential to know that these new laboratory-created images, both make their absent referents (objects in most cases) present, and constitute a new digital/virtual cultural phenomenon (Chartier, 1992). The authors consider that these new images are regarded as a new plausible record to be studied, preserved and communicated. This work is therefore an interdisciplinary space to think about the contribution of digital methods and techniques in the practice of the authors discipline; the documentation, analysis and virtual reconstruction of archaeological material, as well as the integral management of cultural heritage gain efficiency thanks to digital technologies. They also establish a space for reflection on their influence upon archaeological practice, in need of criteria to apply these technologies. The resulting product that can be used for science communication purposes. This proposal is based on the three goals of the ArqueoLab-UBA Project: cultural heritage research, conservation and communication. From the conservation point of view, the digitization and virtualization of archaeological materials protects non-renewable and fragile resources. Its importance lies in the quality of the information it provides, as by documenting and assisting in objects investigation and preservation, it can be used both to detect, measure and research deterioration over time and to predict patterns. Similarly, it also allows users to document restoration processes (Acevedo, Staropoli, Riera Soto, Soto, Herrera & Rossi, 2020; Jáidar Benavides, López Armenda, Rodríguez Vidal, Villaseñor & Fragoso Calderas, 2017). Thereby, when applying these technologies, the aim is to generate an appropriate product which can be made known to different publics, on the one hand;  on the other hand, it also focuses on sharing and communicating information in the academic-scientific field through open-access databases and digital repositories. Communication also makes it possible to turn the archaeological object into a virtual heritage product; its materialization in a new digital format includes all intelligible information linked, appropriated and transmissible to the non-academic community. These steps can be understood as a process of user needs id es_ES
dc.language Español es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof Virtual Archaeology Review es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Digital archaeology es_ES
dc.subject Virtual heritage es_ES
dc.subject Archaeological practice es_ES
dc.subject Research es_ES
dc.subject Conservation es_ES
dc.subject Communication es_ES
dc.subject Arqueología digital es_ES
dc.subject Patrimonio virtual es_ES
dc.subject Práctica arqueológica es_ES
dc.subject Investigación es_ES
dc.subject Conservación es_ES
dc.subject Comunicación es_ES
dc.title Reflexiones en la práctica de la arqueología digital: la construcción y comunicación del patrimonio cultural virtual es_ES
dc.title.alternative Reflections of the practice of digital archaeology: virtual cultural heritage construction and communication es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/var.2023.19292 es_ES
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Staropoli, L.; Acevedo, VJ.; Ávido, DN.; Vitores, M. (2023). Reflexiones en la práctica de la arqueología digital: la construcción y comunicación del patrimonio cultural virtual. Virtual Archaeology Review. 14(29):118-135. https://doi.org/10.4995/var.2023.19292 es_ES
dc.description.accrualMethod OJS es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/var.2023.19292 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 118 es_ES
dc.description.upvformatpfin 135 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 14 es_ES
dc.description.issue 29 es_ES
dc.identifier.eissn 1989-9947 es_ES
dc.relation.pasarela OJS\19292 es_ES
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