[EN] The objective of this article was to analyze the suitability of animation as an adequate resource for the transmission of traditional legends. Using a mixed research approach, two questionnaires were designed (pre-test ...[+]
[EN] The objective of this article was to analyze the suitability of animation as an adequate resource for the transmission of traditional legends. Using a mixed research approach, two questionnaires were designed (pre-test and post-test) with open and closed questions that were applied to 30 children between 6 and 10 years of age in the city of Riobamba. The experimental group and the control group consisted of 15 randomly selected boys and girls. The experimental group had a viewing session of the animated story of La Leyenda de la Llorona, which is a Cuenta La Leyenda series chapter. The post-test for both, experimental and control groups was applied 90 days after the pre-test. Once the experience was over, it was concluded that the children of the experimental group, besides better retaining knowledge about the legend of La Llorona, have sought to learn more about the subject, proving that animation as a resource to transmit oral traditions is a resource accepted by the children.
[-]
[ES] El presente artículo tuvo como objetivo analizar la idoneidad de la animación como recurso adecuado para la transmisión de las leyendas tradicionales. Mediante un enfoque mixto de investigación se diseñó dos cuestionarios ...[+]
[ES] El presente artículo tuvo como objetivo analizar la idoneidad de la animación como recurso adecuado para la transmisión de las leyendas tradicionales. Mediante un enfoque mixto de investigación se diseñó dos cuestionarios (pre test y post test) con preguntas abiertas y cerradas que fueron aplicados a 30 niños y niñas de entre 6 y 10 años de la ciudad de Riobamba.
El grupo experimental y el grupo de control estuvieron formados por 15 niños y niñas designados de manera aleatoria. El grupo experimental tuvo una sesión de visionado de la historia animada de la Leyenda de la Llorona, que forma parte de la serie Cuenta La Leyenda. El post test tanto al grupo experimental como al grupo de control fue aplicado 90 días después del pre test. Una vez finalizada la experiencia se concluye que los niños y niñas del grupo experimental además de retener conocimientos sobre la leyenda de La Llorona, han buscado aprender más sobre el tema, comprobando que la animación como recurso para transmitir las tradiciones orales es un recurso aceptado por los niños y niñas.
[-]
|