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dc.contributor.author | Bachiller Martin, Maria Carmen | es_ES |
dc.contributor.author | Monzó Ferrer, José María | es_ES |
dc.contributor.author | Rey, Beatriz | es_ES |
dc.date.accessioned | 2023-12-18T19:06:55Z | |
dc.date.available | 2023-12-18T19:06:55Z | |
dc.date.issued | 2023-03 | es_ES |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/200872 | |
dc.description.abstract | [EN] The way that the new generations approach cultural contents changed dramatically. The audiovisual language substituted traditional media. Museums face now an important challenge to survive as cultural referents in this new paradigm: the introduction of new audiovisual languages in their exhibitions and the provision of attractive online content. The work presents a case study of the use of augmented reality and virtual reality (AR/VR) in a technological heritage museum, with a double approach: on the one hand the development of AR to enhance the real visit to the museum; and on the other, the provision of VR to ease online visits to the museum for those that do not want to or cannot visit it. The results show that young visitors massively appreciate the use of these technologies. Using AR contents also contributes to the preservation of the original artifacts without damage. Furthermore, multimedia content provides some contextual information, improving the learning experience. Regarding the VR application, it is thought as a complement to the AR experience. It was developed as a virtual reproduction of the museum visit that can be experienced from any location, thus contributing to a higher diffusion of the museum contents. | es_ES |
dc.description.sponsorship | This research was funded by Generalitat Valenciana Conselleria de Educacion, Investigacion, Cultura y Deporte, grant number EXP. 2018/618-V, Exp. 2019/0699, CUMUBI/2020/46/7, CUMUBI/2021/46/12, CUMUBI/2022/46/75. | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | MDPI AG | es_ES |
dc.relation.ispartof | Applied Sciences | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento (by) | es_ES |
dc.subject | Technological heritage | es_ES |
dc.subject | Museums | es_ES |
dc.subject | Virtual reality | es_ES |
dc.subject | Augmented reality | es_ES |
dc.subject.classification | TECNOLOGIA ELECTRONICA | es_ES |
dc.subject.classification | TEORÍA DE LA SEÑAL Y COMUNICACIONES | es_ES |
dc.subject.classification | EXPRESION GRAFICA EN LA INGENIERIA | es_ES |
dc.title | Augmented and Virtual Reality to Enhance the Didactical Experience of Technological Heritage Museums | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.3390/app13063539 | es_ES |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/Generalitat Valenciana//CUMUBI%2F2020%2F46%2F7//Aplicación de las nuevas tecnologías por la mejora integral de la gestión de los fondos y la visita del Museo de la Telecomunicación Vicente Miralles Segarra. Mejora de la colección y las infraestructuras./ | es_ES |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/Conselleria de Educación, Cultura y Deporte - Generalitat Valenciana//Exp. 2019%2F0699//PLICACIÓ DE LES NOVES TECNOLOGIES PER A LA MILLORA INTEGRAL DE LA GESTIÓ DELS FONS I LA VISITA DEL MUSEU DE LA TELECOMUNICACIÓ VICENTE MIRALLES SEGARRA. MILLORA DE LA COL·LECCIÓ I LES INFRAESTRUCTURES./ | es_ES |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/Generalitat Valenciana Conselleria de Educación, Investigación, Cultura y Deporte//EXP. 2018%2F618-V//Activitats de dinamització del Museu de Telecomunicació Vicent Miralles Segarra/ | es_ES |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/Generalitat Valenciana//CUMUBI%2F2021%2F46%2F12//Aplicación de las nuevas tecnologías para la mejora integral de la gestión de los fondos y la visita del Museo de la Telecomunicación Vicente Miralles Segarra. Mejora de la colección y las infraestructuras/ | es_ES |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana//CUMUBI%2F2022%2F46%2F75//Museu de la Telecomunicació Vicente Miralles Segarra. Noves tecnologies per a l accés als continguts, activitats didàctiques, millora de la col·lecció i les infraestructures./ | es_ES |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Escuela Técnica Superior de Ingenieros de Telecomunicación - Escola Tècnica Superior d'Enginyers de Telecomunicació | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Escuela Técnica Superior de Ingeniería Agronómica y del Medio Natural - Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agronòmica i del Medi Natural | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Bachiller Martin, MC.; Monzó Ferrer, JM.; Rey, B. (2023). Augmented and Virtual Reality to Enhance the Didactical Experience of Technological Heritage Museums. Applied Sciences. 13(6):1-17. https://doi.org/10.3390/app13063539 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | S | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.3390/app13063539 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 1 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 17 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 13 | es_ES |
dc.description.issue | 6 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 2076-3417 | es_ES |
dc.relation.pasarela | S\486001 | es_ES |
dc.contributor.funder | Generalitat Valenciana | es_ES |
dc.contributor.funder | Conselleria de Educación, Cultura y Deporte - Generalitat Valenciana | es_ES |
dc.contributor.funder | Generalitat Valenciana Conselleria de Educación, Investigación, Cultura y Deporte | es_ES |
dc.contributor.funder | Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana | es_ES |
dc.subject.ods | 04.- Garantizar una educación de calidad inclusiva y equitativa, y promover las oportunidades de aprendizaje permanente para todos | es_ES |