- -

Educational Reform, Modernization and Development: A Cold War Transnational Process

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

Compartir/Enviar a

Citas

Estadísticas

  • Estadisticas de Uso

Educational Reform, Modernization and Development: A Cold War Transnational Process

Mostrar el registro sencillo del ítem

Ficheros en el ítem

dc.contributor.author Martín-García, Oscar José es_ES
dc.contributor.author Delgado Gómez-Escalonilla, Lorenzo es_ES
dc.date.accessioned 2024-01-22T20:51:19Z
dc.date.available 2024-01-22T20:51:19Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.isbn 978-1-78920-545-9
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/202077
dc.description.abstract [EN] The objective of this book is to analyze the set of external factors that intervened in the processes of educational reforms that took place in Spain and several Latin American countries during the 1960s and 1970s. The book pays special attention to the role played in such processes by the United States, non-state actors, international organizations, and the theories of modernization and human capital. A collective approach is used that includes contributions by several international history scholars and historians of education who examine programs of educational modernization in various case studies resulting from the interaction between international and domestic elements in the context of the cultural Cold War. The origin of this book was a research project on the international dimensions of educational and scientific modernization in Spain in the 1960s and 1970s. The initial focus of the research was therefore on Spain. However, in the course of the project, we found there were obvious analogies with other educational reforms in that period in South America. For this reason, we thought it would be relevant to incorporate into the present volume several studies on Latin America that complemented the Spanish case. Such an approach would allow the educational transformations that occurred in Spain to be contextualized in a more global framework. es_ES
dc.description.abstract [ES] [El objetivo de este libro es analizar el conjunto de factores externos que intervinieron en los procesos de reformas educativas que tuvieron lugar en España y varios países latinoamericanos durante las décadas de 1960 y 1970. El libro presta especial atención al papel desempeñado en dichos procesos por Estados Unidos, los actores no estatales, las organizaciones internacionales y las teorías de la modernización y el capital humano. Se utiliza un enfoque colectivo que incluye contribuciones de varios estudiosos de la historia internacional e historiadores de la educación que examinan programas de modernización educativa en diversos estudios de caso resultantes de la interacción entre elementos internacionales y nacionales en el contexto de la Guerra Fría cultural. El origen de este libro fue un proyecto de investigación sobre las dimensiones internacionales de la modernización educativa y científica en España en las décadas de 1960 y 1970. Por lo tanto, la investigación se centró inicialmente en España. Sin embargo, en el transcurso del proyecto, descubrimos que existían analogías evidentes con otras reformas educativas de ese periodo en Sudamérica. Por esta razón, pensamos que sería pertinente incorporar al presente volumen varios estudios sobre América Latina que complementaran el caso español. Tal enfoque permitiría contextualizar las transformaciones educativas ocurridas en España en un marco más global. es_ES
dc.description.sponsorship As the editors, we would like to point out that the research that has made this publication possible has been funded by the research project “International Relations and the Modernization of the Spanish Educational and Scientific System, 1953-1986” (Spanish Ministry of Economy, Industry and Competitiveness, HAR2014-58685-R). We are sincerely grateful for this support, which was essential for the completion of this study. es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Berghahn Books es_ES
dc.relation.ispartof Teaching Modernization. Spanish and Latin American Educational Reform in the Cold War es_ES
dc.rights Reserva de todos los derechos es_ES
dc.subject España es_ES
dc.subject Capitalismo es_ES
dc.subject Comunismo es_ES
dc.subject Guerra Fría es_ES
dc.subject Modernización educativa es_ES
dc.subject América Latina es_ES
dc.subject Historia moderna es_ES
dc.subject Estados Unidos (EEUU) es_ES
dc.subject Educación es_ES
dc.subject Reforma educativa es_ES
dc.subject Educational modernization es_ES
dc.subject Cold War es_ES
dc.subject Comunism es_ES
dc.subject Capitalism es_ES
dc.subject Spain es_ES
dc.subject Latin America es_ES
dc.subject Modern history es_ES
dc.subject Education es_ES
dc.subject United States es_ES
dc.subject Educational reform es_ES
dc.title Educational Reform, Modernization and Development: A Cold War Transnational Process es_ES
dc.type Capítulo de libro es_ES
dc.identifier.doi 10.1515/9781789205466-003
dc.relation.projectID info:eu-repo/grantAgreement/MINECO//HAR2014-58685-R/ES/LA MODERNIZACION DEL SISTEMA EDUCATIVO Y CIENTIFICO ESPAÑOL EN SU DIMENSION INTERNACIONAL (1953-1986)/ es_ES
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Martín-García, OJ.; Delgado Gómez-Escalonilla, L. (2019). Educational Reform, Modernization and Development: A Cold War Transnational Process. En Teaching Modernization. Spanish and Latin American Educational Reform in the Cold War. Berghahn Books. 1-39. https://doi.org/10.1515/9781789205466-003 es_ES
dc.description.accrualMethod S es_ES
dc.description.upvformatpinicio 1 es_ES
dc.description.upvformatpfin 39 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.relation.pasarela S\506561 es_ES
dc.contributor.funder Ministerio de Economía y Competitividad es_ES


Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem