- -

El espacio liminal y las nuevas actitudes de la escena desde la práctica docente universitaria

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

Compartir/Enviar a

Citas

Estadísticas

  • Estadisticas de Uso

El espacio liminal y las nuevas actitudes de la escena desde la práctica docente universitaria

Mostrar el registro sencillo del ítem

Ficheros en el ítem

dc.contributor.author Zarraga Llorens, Josefa María es_ES
dc.date.accessioned 2024-01-31T11:01:35Z
dc.date.available 2024-01-31T11:01:35Z
dc.date.issued 2022-10-07 es_ES
dc.identifier.isbn 978-84-09-43242-4 es_ES
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/202246
dc.description.abstract [EN] This paper describes the teaching experience of the experimental fieldwork in the subject New Scenographic Spaces of the Master's Degree in Artistic Production taught at the Universitat Politècnica de València. The course contents are based on the new current stage attitudes and the concept of expanded theatre. The crossing of meanings associated with the liminal and borderline makes necessary an approach in which the space to develop ideas is critical. An area that is not limited by its dimensions and characteristics, in which students can build their work creatively. The course has established a collaboration agreement with an institution that provides a multidisciplinary space in which the final work of the course will be exhibited to the public. It is an exchange between institution and university. Both institutions benefit, together with the students, who carry out their proposal outside the university environment to relate to a working environment within the professionalising idea of the master's degree. The main objective of this study is to demonstrate the interest in-field practices that are developed in spaces or experimental laboratories suitable for the creation of work strategies specific to subjects such as the one presented here, which requires a liminal space open to the possibility of the experience and participation of the actual public. The working methodology begins with the search for and contact with collaborating institutions. The first phase of creating working groups in the classroom, introducing new spatial typologies and references and the organisation of sessions with guest lecturers. Rehearsal sessions are also organised in the Faculty of Fine Arts auditorium to prepare the pieces and get used to staging them. These practice sessions save resources and logistics to reach the ideal exhibition space in a second phase without compromising the relationship with the institutional space. In conclusion, about the recent experience of this academic year 21-22, it can be confirmed that the teaching-learning binomial in a space outside the classroom, where there is the freedom to experiment, is a determining factor in the results. In this subject, in which the basis is the new stage attitudes, it is not possible to work solely from the perspective of a conventional stage, and interaction with the audience is necessary, which is determined by the architecture of the space. Artistic education students who choose a professionalising master's degree deserve the effort of teachers and collaborating institutions to obtain results and, above all, to guarantee a more committed education. es_ES
dc.description.abstract [ES] Este trabajo describe la experiencia docente sobre el trabajo de campo experimental que se lleva a cabo desde la asignatura Nuevos Espacios Escenográficos del Máster en Producción Artística que se imparte en la Universitat Politècnica de València. Los contenidos de la asignatura tienen su base en las nuevas actitudes escénicas contemporáneas y el concepto de teatro expandido. El cruce de significados asociados a lo liminal y fronterizo, hace necesario un planteamiento en el cual el espacio para desarrollar las ideas tiene mucha importancia. Un espacio no limitante por sus dimensiones y características, en el cual las alumnas y los alumnos puedan desarrollar con creatividad su trabajo. es_ES
dc.language Español es_ES
dc.publisher Fórum Internacional de Comunicación y Relaciones públicas (Fórum XXI) es_ES
dc.relation.ispartof Libro de Actas del Congreso Internacional sobre Comunicación, Investigación, Innovación y Docencia (CUICIID 2022) es_ES
dc.rights Reserva de todos los derechos es_ES
dc.subject Espacio transdisciplinar es_ES
dc.subject Teatro expandido es_ES
dc.subject Escenario es_ES
dc.subject Docencia es_ES
dc.subject Práctica de campo. es_ES
dc.subject.classification ESCULTURA es_ES
dc.title El espacio liminal y las nuevas actitudes de la escena desde la práctica docente universitaria es_ES
dc.type Comunicación en congreso es_ES
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Facultad de Bellas Artes - Facultat de Belles Arts es_ES
dc.description.bibliographicCitation Zarraga Llorens, JM. (2022). El espacio liminal y las nuevas actitudes de la escena desde la práctica docente universitaria. Fórum Internacional de Comunicación y Relaciones públicas (Fórum XXI). 509-509. http://hdl.handle.net/10251/202246 es_ES
dc.description.accrualMethod S es_ES
dc.relation.conferencename Congreso universitario internacional sobre la comunicación en la profesión y en la universidad de hoy: contenidos, investigación, innovación y docencia (CUICIID 2022) es_ES
dc.relation.conferencedate Octubre 05-07,2022 es_ES
dc.relation.conferenceplace Online es_ES
dc.relation.publisherversion https://cuiciid.net/wp-content/uploads/2023/09/LIBRO-DE-ACTAS-CUICIID-2022.pdf es_ES
dc.description.upvformatpinicio 509 es_ES
dc.description.upvformatpfin 509 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.relation.pasarela S\479512 es_ES


Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem