[EN] Research on the impact of the educational spatial context on teaching-learning processes has led to greater awareness that aesthetic factors are determinants of educational quality. This responsibility falls on the ...[+]
[EN] Research on the impact of the educational spatial context on teaching-learning processes has led to greater awareness that aesthetic factors are determinants of educational quality. This responsibility falls on the architectural professionals who design the faculties and on those who teach in them. Interested in the opportunities available to teaching staff to influence classroom behaviour, the present case study was carried out in the Art Department of the Miguel Hernández University of Elche. With the aim of identifying which strategies for the spatial organisation of classrooms are observable among university art teaching staff, specialists in aesthetics. Qualitative Methodology based on Grounded Theory is used. Data collected through participant observation in more than 200 class hours, thanks to the participation of 22 teachers during the 2022-23 academic year, is analysed. The results offer 11 specific tactics to art Higher Education, sharing some strategies with Early Childhood Education. Among the conclusions, it stands out that teachers see their possibilities of intervention in the aesthetic environment limited and resort mainly to modifying the student s dispositions based on pedagogical activities to improve learning conditions
[-]
[ES] La investigación sobre la incidencia del contexto espacial educativo en los procesos de enseñanza-aprendizaje ha dado lugar a una mayor conciencia de que los factores estéticos son condicionantes de la calidad educativa. ...[+]
[ES] La investigación sobre la incidencia del contexto espacial educativo en los procesos de enseñanza-aprendizaje ha dado lugar a una mayor conciencia de que los factores estéticos son condicionantes de la calidad educativa. Esta responsabilidad recae en profesionales de la arquitectura que proyectan las facultades y en quienes imparten docencia en ellas. Interesados por las oportunidades con que cuenta la plantilla docente de influir en el comportamiento que ocurre en las aulas, se plantea el presente estudio de caso, en el Dpto. de Arte de la Universidad Miguel Hernández de Elche. Con el objetivo de identificar qué estrategias para la organización espacial de las aulas son observables entre el profesorado de enseñanzas artísticas universitarias, especialistas en estética. Para ello se hace uso de una Metodología Cualitativa basada en la Teoría Fundamentada con la que se analizan los datos recogidos mediante observación participante en más de 200 horas de clase, gracias a la participación de 22 docentes, durante el curso 2022-23. Los resultados ofrecen 11 tácticas propias de la Educación Superior en artes, compartiendo algunas estrategias con la Educación Infantil. Entre las conclusiones destaca que el profesorado ve limitadas sus posibilidades de intervención en la ambientación estética y recurre principalmente a modificar las disposiciones del alumnado en función de las actividades pedagógicas para mejorar las condiciones de aprendizaje.
[-]
|