Resumen:
|
[EN] The subject of study of the present text is directed towards the creation of a typographic poetry book, Vaguedás, with texts taken from the work of the poet Rosalía de Castro, Follas Novas (1880). From a theoretical ...[+]
[EN] The subject of study of the present text is directed towards the creation of a typographic poetry book, Vaguedás, with texts taken from the work of the poet Rosalía de Castro, Follas Novas (1880). From a theoretical position related to the use of qualitative methodologies, the possibilities offered by the analysis of the dimensions of education presented by Elliot Eisner in The Enlightened Eye (1998) are analyzed. The study of these dimensions emerges as an alternative methodology for the ideation of divergent publications in which the use of mobile typography is considered the primary graphic resource. With this article, we seek to find alternative solutions for structuring the creative process in the artistic field. To this end, we rely on the design process of the above-mentioned publication, which demonstrates the capacity of this analysis to encourage reflection on one s own work. Thus, the usefulness of this research lies in presenting a novel tool, with the capacity to regenerate and adapt itself in order to be useful both now and in future scenarios.
[-]
[ES] El objeto de estudio del presente texto va encaminado hacia la creación de un poemario tipográfico propio, Vaguedás, con textos extraídos de la obra de la poeta Rosalía de Castro, Follas Novas (1880). Desde un ...[+]
[ES] El objeto de estudio del presente texto va encaminado hacia la creación de un poemario tipográfico propio, Vaguedás, con textos extraídos de la obra de la poeta Rosalía de Castro, Follas Novas (1880). Desde un posicionamiento teórico afín al uso de metodologías cualitativas se analizan las posibilidades que nos brinda el análisis de las dimensiones de la educación presentadas por Elliot Eisner en El ojo ilustrado (1998). El estudio de dichas dimensiones se erige como una metodología alternativa para la ideación de publicaciones divergentes en las que el empleo de la tipografía móvil se considera el recurso gráfico primario. Con este artículo, buscamos encontrar soluciones alternativas para estructurar el proceso creativo en el ámbito artístico. Para ello, nos basamos en el proceso proyectual de la publicación arriba mencionada y que evidencia la capacidad de este análisis para fomentar la reflexión sobre el propio quehacer. Así, la utilidad de esta investigación reside en presentar una herramienta novedosa, con capacidad para regenerarse y adaptarse en virtud de ser de utilidad tanto en la actualidad como en futuros escenarios.
[-]
|