Resumen:
|
[EN] This article presents the analysis of a trilogy of artworks, Sopro, Toque, and Gesto, developed by the cAt (Science/Art/Technology) research group, based on design theories, particularly focusing on the contributions ...[+]
[EN] This article presents the analysis of a trilogy of artworks, Sopro, Toque, and Gesto, developed by the cAt (Science/Art/Technology) research group, based on design theories, particularly focusing on the contributions of Bernd Löbach. Löbach proposes three fundamental functions in the design product: aesthetic, practical, and symbolic. These functions correlate with the three design levels outlined by Donald Norman visceral, behavioral, and reflective and align with the universal categories of semiotics proposed by Charles Sanders Peirce, encompassing firstness, secondness, and thirdness. The analysis based on these three separate aspects does not exclude reflection on their interrelationships.
Given the nature of these works, which require a technological system for interaction with the public, it is necessary to conceive a project aimed at the efficient functioning of these objects, similar to other design artifacts. This includes considerations beyond the aesthetic and symbolic aspects, which are predominant and fundamental in a work of art.
[-]
[ES] Este artículo presenta el análisis de una trilogía de obras de arte, Sopro , Toque y Gesto , elaborado por el grupo de investigación cAt (ciencia/Arte/tecnología), basadas en teorías del diseño, en particular las ...[+]
[ES] Este artículo presenta el análisis de una trilogía de obras de arte, Sopro , Toque y Gesto , elaborado por el grupo de investigación cAt (ciencia/Arte/tecnología), basadas en teorías del diseño, en particular las contribuciones de Bernd Löbach. Löbach propone tres funciones básicas en el producto de diseño: estética, práctica y simbólica. Estas funciones se correlacionan con los tres niveles de diseño delineados por Donald Norman, visceral, conductual y reflexivo, además de alinearse con las categorías universales de la semiótica, propuesta por Charles Sanders Peirce, que abarca la primeridad, la secundidad y la terceridad. El análisis basado en estos tres aspectos separados no excluye la reflexión sobre sus interrelaciones.
Dada la naturaleza de estas obras, que requieren un sistema tecnológico para la interacción con el público, es necesario concebir un proyecto que tenga como objetivo el funcionamiento eficiente de estos objetos, al igual que otros artefactos de diseño, además de los aspectos estéticos y simbólicos, que son predominantes y fundamentales en una obra de arte.
[-]
|