Abstract:
|
[EN] This text accompanies the photographic essay on the Cité de Frugès, a district of Pessac near Bordeaux, designed by Le Corbusier and Pierre Jeanaret in 1924. The presentation of these contemporary photographs justifies ...[+]
[EN] This text accompanies the photographic essay on the Cité de Frugès, a district of Pessac near Bordeaux, designed by Le Corbusier and Pierre Jeanaret in 1924. The presentation of these contemporary photographs justifies on the one hand a review -on the occasion of the centenary- of the controversial history of this initiatory project of the architect's career, which allowed him to put into practice on a large scale his ideas on standardization, industrialization and typification of affordable housing and its interrelation with urban space. On the other hand, already in photographic terms, it establishes a comparative reading with the photographs of the moment of its construction and the intentionality that these had under the operative and discursive prism of Le Corbusier. And, finally, it points to the value that contemporary photography has, as an aesthetic categorization, to redefine the interpretation of the real from the spatial-temporal coordinates.
[-]
[FR] Ce texte accompagne l'essai photographique sur la Cité de Frugès, quartier de Pessac près de Bordeaux, conçu par Le Corbusier et Pierre Jeanaret en 1924. La présentation de ces photographies contemporaines justifie, ...[+]
[FR] Ce texte accompagne l'essai photographique sur la Cité de Frugès, quartier de Pessac près de Bordeaux, conçu par Le Corbusier et Pierre Jeanaret en 1924. La présentation de ces photographies contemporaines justifie, d'une part, une revue sur le centenaire de l'histoire controversée de cette initiation projet de la carrière de l'architecte qui lui a permis de mettre en pratique à grande échelle ses idées sur la standardisation, l'industrialisation et la typification du logement abordable et son interrelation avec l'espace urbain. En revanche, en termes photographiques, il établit une lecture comparée avec les photographies du moment de sa construction et de l'intention qu'elles avaient sous le prisme opérationnel et discursif de Le Corbusier. Et enfin, cela souligne la valeur de la photographie contemporaine, en tant que catégorisation esthétique, pour redéfinir l interprétation de la réalité à partir des coordonnées spatio-temporelles.
[-]
[ES] El presente texto acompaña al ensayo fotográfico sobre la Cité de Frugès, un barrio de Pessac próximo a Burdeos, proyectado por Le Corbusier y Pierre Jeanaret en 1924. La presentación de estas fotografías contemporáneas ...[+]
[ES] El presente texto acompaña al ensayo fotográfico sobre la Cité de Frugès, un barrio de Pessac próximo a Burdeos, proyectado por Le Corbusier y Pierre Jeanaret en 1924. La presentación de estas fotografías contemporáneas justifica por un lado un repaso al cumplirse el centenario a la controvertida historia de este proyecto iniciático de la trayectoria del arquitecto que le permitió poner en práctica a gran escala sus ideas sobre estandarización, industrialización y tipificación de la vivienda asequible y su interrelación con el espacio urbano. Por otra parte, ya en términos fotográficos, establece una lectura comparada con las fotografías del momento de su construcción y la intencional que estas tenían bajo el prisma operativo y discursivo de Le Corbusier. Y, por último, apunta al valor que la fotografía contemporánea tiene, como categorización estética, para redefinir la interpretación de lo real desde las coordenadas espacio temporales.
[-]
|