Resumen:
|
[EN] The objective of the study is focused on discovering and verifying the incidence of school violence. It was carried out a quantitative investigation with a transversal, descriptive and analytical design in a sample ...[+]
[EN] The objective of the study is focused on discovering and verifying the incidence of school violence. It was carried out a quantitative investigation with a transversal, descriptive and analytical design in a sample of 121 students, in fifth and sixth grade of primary school, using an structured questionnaire ad hoc and the School Violence in Primary Education Questionnaire (CUVE3-EP) in the provinces of Ourense and Pontevedra. It is determined the influence of social and academic factors (age, sex, grade, academic performance and family structure) associated with that violence. The results obtained show that those who have more predisposition to exercise school violence are 10-year-old boys, who are in the fifth school primary grade, who live in single-parent families, which shows greater difficulties associated with upbringing and greater needs for support in these families compared to two-parent families.
The research has important consequences for the intervention of professionals of " the social" professionals, both educators and social workers. It is emphasized the need for these professionals to intervene in possible conflict situations in education systems, and the need for the social work professionals to mediate between family, faculty, school, and society; an issue that is expounded on in the last part of this article through a specific proposal.
[-]
[ES] El objetivo de estudio se centra en descubrir y constatar la incidencia de la violencia escolar. Se llevó a cabo una investigación cuantitativa con un diseño transversal, descriptivo y analítico en una muestra de 121 ...[+]
[ES] El objetivo de estudio se centra en descubrir y constatar la incidencia de la violencia escolar. Se llevó a cabo una investigación cuantitativa con un diseño transversal, descriptivo y analítico en una muestra de 121 alumnos/as, de quinto y sexto de primaria, con la aplicación de un cuestionario estructurado ad hoc y el Cuestionario violencia escolar en educación primaria (CUVE3-EP) en las provincias de Ourense y Pontevedra. Se determina la influencia de los factores sociales y académicos (edad, sexo, curso, rendimiento académico y estructura familiar) asociados a dicha violencia. Los resultados obtenidos muestran mayor predisposición a ejercer violencia escolar por parte de varones de 10 años que pertenecen al curso escolar de 5º de primaria, que viven en familias monoparentales, lo que evidencia mayores dificultades asociadas a la crianza y mayores necesidades de apoyo en estas familias frente a las biparentales.
La investigación tiene importantes consecuencias para la intervención de profesionales de lo social , tanto educadores como trabajadores/as sociales: por una parte, pone de relieve la necesidad de estos profesionales en los sistemas educativos tanto para intervenir en posibles situaciones de conflicto como para, los profesionales del Trabajo social, intermediar entre familia, profesorado, escuela y sociedad, cuestión que se desarrolla en la última parte de este artículo a través de una propuesta concreta
[-]
|