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dc.contributor.author | Fernández-Valdés, Paula | es_ES |
dc.date.accessioned | 2024-06-20T18:16:49Z | |
dc.date.available | 2024-06-20T18:16:49Z | |
dc.date.issued | 2023-01 | es_ES |
dc.identifier.issn | 1695-5951 | es_ES |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/205319 | |
dc.description.abstract | [EN] Video art has earned its spot within cultural heritage since the beginning of the 1970s, especially as a medium for activist practices, and it is now one of the most collected and exhibited artistic typologies in museums. The use of video art as a means of social protest and reflection continues to produce relevant artworks in the present day that constitute a part of our collective memory and that need to be safeguarded for the future, since they act as a valuable means of expression for marginal collectives and alternative ways of living. In this regard, the preservation of cultural heritage is a part of what has been called cultural sustainability: an essential part of sustainable development, which refers to the necessity of ensuring the access of future generations to past and current artistic practices. The following research reflects on what cultural sustainability means for cultural institutions and museums, and how availability is fundamental to the preservation of video artworks, endangered by technological obsolescence. Specifically, single-channel video is examined from a conservator¿s perspective and some ethical considerations are examined regarding its obsolescence and reproducibility. Subsequently, with the idea that proliferation equals conservation, some institutional initiatives are presented that use the Internet as an environment for video art distribution across the world; the issue of copyright is also examined, under the belief of open distribution and fair use. What does the future of video art hold? How can we ensure sustainable cultural development? And is it possible for museums to balance private and public interests? This article reflects on these questions and tries to provide some answers based on the idea of preservation through open access. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] El videoarte se ha hecho hueco dentro del patrimonio cultural desde principios de los años setenta, especialmente como medio para las prácticas activistas, y constituye ahora uno de los géneros artísticos más recopilados y expuestos en los museos. El uso del videoarte como medio para la protesta social y la reflexión continúa produciendo obras de arte relevantes en el presente que constituyen una parte de nuestra memoria colectiva, y que deben preservarse para el futuro, ya que actúan como un valioso medio de expresión para los colectivos marginales y formas de vida alternativas. A este respecto, la conservación del patrimonio cultural forma parte de lo que se ha denominado sostenibilidad cultural, una parte esencial del desarrollo sostenible que se refiere a la necesidad de garantizar el acceso de las generaciones futuras a las prácticas artísticas pasadas y actuales. La siguiente investigación refleja lo que significa la sostenibilidad cultural para las instituciones culturales y los museos, y cómo su disponibilidad es fundamental para la conservación de las obras de arte en vídeo, amenazadas por la obsolescencia tecnológica. Específicamente, se examina el vídeo de canal único desde la perspectiva de un conservador de arte, y se estudian algunas consideraciones éticas con respecto a su obsolescencia y reproducibilidad. Posteriormente, partiendo de la idea de que la proliferación equivale a conservación, se presentan algunas iniciativas institucionales que utilizan internet como entorno para la distribución de videoarte en todo el mundo, así como se analiza el tema de los derechos de autor, considerándolos desde la perspectiva de una libre distribución y uso justo de estos. ¿Qué futuro le depara al videoarte? ¿Cómo podemos garantizar un desarrollo cultural sostenible? ¿Y es posible que los museos encuentren un equilibrio entre los intereses privados y públicos? Este artículo reflexiona sobre estas preguntas e intenta proporcionar algunas respuestas basadas en la idea de conservación a través del libre acceso. | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Fundacio per la Universitat Oberta de Catalunya | es_ES |
dc.relation.ispartof | Artnodes | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento (by) | es_ES |
dc.subject | Video art | es_ES |
dc.subject | Activism | es_ES |
dc.subject | Preservation | es_ES |
dc.subject | Cultural sustainability | es_ES |
dc.subject | Access | es_ES |
dc.subject | Videoarte | es_ES |
dc.subject | Activismo | es_ES |
dc.subject | Conservación | es_ES |
dc.subject | Sostenibilidad cultural | es_ES |
dc.subject | Acceso | es_ES |
dc.title | Achieving cultural sustainability through the preservation of video art: open distribution platforms | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.7238/artnodes.v0i31.402845 | es_ES |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Fernández-Valdés, P. (2023). Achieving cultural sustainability through the preservation of video art: open distribution platforms. Artnodes. (31). https://doi.org/10.7238/artnodes.v0i31.402845 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | S | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.7238/artnodes.v0i31.402845 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.issue | 31 | es_ES |
dc.relation.pasarela | S\482262 | es_ES |