Resumen:
|
[EN] This article expands on a doctoral thesis, published as in praise of lithographic
practice: steelgraphy, methods and practices and based on research carried out
between 2014 and 2019. The aim of the work was the ...[+]
[EN] This article expands on a doctoral thesis, published as in praise of lithographic
practice: steelgraphy, methods and practices and based on research carried out
between 2014 and 2019. The aim of the work was the systematization of cold-rolled
steel as an alternative in planographic printing. We present this support as an innovation compared to traditional lithographic techniques, due to the creative possibilities it opens and to the ease of access of the material. We analyze how this initial study has taken different directions with the support of participatory practices
in institutions such as Universidad Tecnológica de Pereira, Colombia y Herberger
Institute for Design and the Arts, Arizona State University, USA y Universitat Politècnica de València, España. Such concerns are investigated in the context of the
numerous conceptual and technical changes occurring in contemporary printmaking. In this way, we introduce open questions regarding current design practices
and concepts, presenting the different directions taken by experimental technical
developments and the creative process of printing.
[-]
[ES] El presente artículo emana de la investigación llamada Elogio de la práctica litográfica: Acerografía; métodos y procesos; tesis doctoral llevada a cabo entre 2014
y 2019. Este estudio propone la sistematización del ...[+]
[ES] El presente artículo emana de la investigación llamada Elogio de la práctica litográfica: Acerografía; métodos y procesos; tesis doctoral llevada a cabo entre 2014
y 2019. Este estudio propone la sistematización del acero laminado en frío como
matriz alternativa en el sistema de estampación planográfico. Considerando este
soporte una innovación frente a las técnicas tradicionales litográficas por sus aportaciones creativas y la accesibilidad del material. Analizamos las derivas que ha
tomado este estudio inicial con el apoyo de las prácticas participativas en instituciones como Universidad Tecnológica de Pereira, Colombia y Herberger Institute
for Design and the Arts, Arizona State University, USA y Universitat Politècnica de
València, España. Estas inquietudes vienen contextualizadas por los numerosos
cambios conceptuales y técnicos que acontecen en la gráfica contemporánea. Así
pues, se introducen aquí algunos cuestionamientos sobre el pensamiento gráfico
actual que hacen comprender las direcciones diversas que toman los desarrollos
técnicos experimentales y las creaciones artísticas gráficas.
[-]
|