Resumen:
|
[EN] There is an obvious concern about the consequences that the emergence of Artificial Intelligence will have on the work of designers and creatives in general. This article proposes to approach the problem with a ...[+]
[EN] There is an obvious concern about the consequences that the emergence of Artificial Intelligence will have on the work of designers and creatives in general. This article proposes to approach the problem with a historical perspective that allows us to retrace events of the past that we could define as homolo-gous or equivalent.
Robotics as a substitute for human work, comput-ers equipped with design tools giving rise to digital art, photography bursting into a world in which the image is constructed only by means of paint-ing or engraving, or, most especially, the movable type printing press, which allows multicopying in a world of copyists controlled by the church, had at the time detractors who warned of the dangers of its adoption. Only the passage of time has made it possible to understand their impact on humanity, and to clarify whether the concerns they aroused were justified or not.
By analysing what happened at the time, and trying to find similarities with the current event of AI implementation, we may be able to clarify what to expect, or, above all, what to watch out for, in the face of such an event. To know whether or not we should be concerned.
[-]
[ES] Existe una preocupación evidente sobre las consecuencias que la aparición de la Inteligencia Artificial tendrá sobre el trabajo de diseñadores y creativos en general. Este artículo plantea abordar el problema con una ...[+]
[ES] Existe una preocupación evidente sobre las consecuencias que la aparición de la Inteligencia Artificial tendrá sobre el trabajo de diseñadores y creativos en general. Este artículo plantea abordar el problema con una perspectiva histórica que nos permita recorrer hechos del pasado que pudiéramos definir como homólogos o equivalentes.
La robótica como sustitutoria de trabajos humanos, los ordenadores dotados de herramientas de diseño dando lugar al arte digital, la fotografía irrumpiendo en un mundo en que la imagen se construye tan solo mediante la pintura o el grabado, o muy especialmente, la imprenta de tipos móviles, que permite la multicopia en un mundo de copistas controlado por la iglesia, tuvieron en su momento detractores que alertaron de los peligros de su adopción. Solo el paso del tiempo ha permitido conocer su impacto en la humanidad, y esclarecer si las preocupaciones que despertaron estaban o no justificadas.
Analizando qué sucedió en su momento, e intentando encontrar similitudes con el suceso actual de implementación de la IA, quizá podamos esclarecer qué esperar , o, sobre todo, qué vigilar, ante un hecho como este. Saber si debemos estar o no preocupados.
[-]
|