Resumen:
|
[EN] The relevance of the Sydney Opera House transcends its architecture, becoming both a frequent reference and a recurring source of study and testimony to the upheavals of the profession in the second half of the twentieth ...[+]
[EN] The relevance of the Sydney Opera House transcends its architecture, becoming both a frequent reference and a recurring source of study and testimony to the upheavals of the profession in the second half of the twentieth century. Like all great works of architecture, as a repository of the discipline’s knowledge, its reinterpretation from another era sheds light on new nuances through the lens of a present devoid of references. This text proposes a reexamination of both the project and its production process in order to suggest a series of observations superimposed on this palimpsest of considerations such as the connection with nature and life, the subsequent rebirth of form, the veiled recourse to repetition and geometry, or in another register, the issue of professional and technical commitment, multidisciplinarity as a condition and a critique of current neoliberal practices. The scope of these considerations is located in the interplay between the universal, running through more ambiguous and contradictory disciplinary principles than it may seem, and the local, discreetly infiltrating the architectural culture of many current practices such as the one included in this issue of the journal.
[-]
[ES] La relevancia de la ópera de Sídney trasciende su arquitectura para convertirse tanto en frecuente cita como en recurrente fuente de estudio y testimonio de las convulsiones de la profesión a partir de la segunda mitad ...[+]
[ES] La relevancia de la ópera de Sídney trasciende su arquitectura para convertirse tanto en frecuente cita como en recurrente fuente de estudio y testimonio de las convulsiones de la profesión a partir de la segunda mitad del siglo XX. Como toda gran obra de arquitectura, depositaria del conocimiento de la disciplina, su relectura desde otra época alumbra nuevos matices al tamiz de un presente huérfano de referentes. Este texto propone revisitar tanto la obra como su proceso de realización para sugerir apuntes superpuestos a este palimpsesto de consideraciones como pueden ser la conexión con la naturaleza y la vida, el subsiguiente renacimiento de la forma, el recurso velado a la repetición y la geometría, o en otro registro, el compromiso profesional y técnico, la multidisciplinariedad como condición y una crítica a las prácticas neoliberales actuales. El ámbito de la reflexión se sitúa en el vaivén entre lo universal, discurriendo por principios disciplinares más ambiguos y contradictorios de lo que pudiera parecer, y lo local, infiltrándose discretamente en la cultura arquitectónica de numerosas prácticas actuales como la que recoge este número de la revista.
[-]
|