Resumen:
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[EN] The Convention Hall proposed by Mies van der Rohe for the city of Chicago has been a much-referenced project by historians and critics who have studied his work. Its clarity, dimensions and structure, or rather its ...[+]
[EN] The Convention Hall proposed by Mies van der Rohe for the city of Chicago has been a much-referenced project by historians and critics who have studied his work. Its clarity, dimensions and structure, or rather its non-structure, have been recurrent themes of reflection. However, there is one aspect of his architecture in general and of this project in particular that has received little attention: the urban design process capable of accommodating this enormous space. The Convention Hall was not only important because of its scale, but also because it was to contribute to the urban regeneration of an area on the south side of Chicago in keeping with the guidelines of the Burnham Plan of 1909. The infrastructure was inaugurated in 1960, discarding Mies' proposal, and the project of his former assistant Gene Summers, who worked for the firm C.F. Murphy, was built. This article explores the design process and the formal relationship between the filling-the building- and the empty-urban space- of Mies' proposal which, despite not being built, continues to provide valid considerations for today's cities. To do so, the plans and documents in the archive are analysed and compared, both for the proposal presented by Mies and for the studies that he continued to develop with his students at the IIT. Mies never really gave up on seeing his longed-for universal space built. The question arises as to whether the essence of the Convention Hall was a building or simply an urban space.
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[ES] El Convention Hall propuesto por Mies van der Rohe para la ciudad de Chicago ha sido un proyecto muy referenciado
por los historiadores y críticos que han estudiado su obra. Su claridad, dimensiones y estructura, o, ...[+]
[ES] El Convention Hall propuesto por Mies van der Rohe para la ciudad de Chicago ha sido un proyecto muy referenciado
por los historiadores y críticos que han estudiado su obra. Su claridad, dimensiones y estructura, o, mejor dicho, su no-estructura,
han sido temas de reflexión recurrentes. No obstante, hay un aspecto poco tratado de su arquitectura en general y de este proyecto
en particular: el proceso del diseño urbano capaz de albergar este enorme espacio. El Convention Hall no solo era importante por su
escala edilicia, sino que debía contribuir a la regeneración urbana de un área del sur de Chicago siguiendo las directrices del Plan
Burnham de 1909. La infraestructura fue inaugurada en 1960, desechando la propuesta del maestro, y construyéndose el proyecto
de su antiguo asistente Gene Summers, quien trabajaba para la firma C.F. Murphy. Este artículo propone conocer el proceso de
ideación y relación formal entre el lleno -edificio- y el vacío -espacio urbano- de la propuesta de Mies que, aunque no construida,
sigue aportando consideraciones válidas para nuestras ciudades actuales. Para ello se analizan y comparan los planos y memorias
del archivo, tanto de la propuesta presentada por Mies como de los estudios que siguió desarrollando con sus alumno del IIT. Realmente, Mies nunca desistió en ver construido su ansiado espacio universal. Surge la duda de si la esencia del Convention Hall era
un edificio o simplemente un espacio urbano
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