Resumen:
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[EN] The study of the risk factors for the cyberbullying perpetration associated with the use of technologies at home in Primary Education is much less frequent than the research on said factors in Secondary Education or in the case of cyberbullying victimization. The objective of this study is to identify risk factors for the cyberbullying perpetration in Primary Education, related to the use of technologies at home. To this end, a sample of 1169 families whose children were in the 5th and 6th grade of Primary Education was selected, surveyed through a self-administered questionnaire (? = .84). The data analysis carried out with the R software version 4.1.0 consisted of the implementation of bivariate binary logistic regression models. Starting from these, a multivariate logistic regression model using the stepwise method was developed. The final multivariate model obtained was made up of the daily exposure time, the number of technological devices, the purpose of using technologies with Internet access and the area of use at home. Thus, the use of more than one technological device for more than an hour a day in the child's own room to talk with friends have a joint relationship with the cyberbullying perpetration. These results are very useful for designing psychoeducational intervention proposals for families that should promote active parental mediation and the co-use of technologies with their children, through strategies based on the establishment of agreed norms, the assertive communication and the family support.
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[ES] El estudio de los factores de riesgo de la perpetración de ciberacoso en Educación Primaria asociados al uso de las tecnologías en el hogar es mucho menos frecuente que la investigación sobre dichos factores en Educación ...[+]
[ES] El estudio de los factores de riesgo de la perpetración de ciberacoso en Educación Primaria asociados al uso de las tecnologías en el hogar es mucho menos frecuente que la investigación sobre dichos factores en Educación Secundaria o en el caso de la victimización de ciberacoso. Es por ello que el objetivo de este estudio es identificar factores de riesgo de la perpetración de ciberacoso en Educación Primaria, relacionados con el uso de las tecnologías en el hogar. A tal fin, se seleccionó una muestra de 1169 familias cuyos hijos cursaban 5º y 6º de Educación Primaria, encuestada a través de un cuestionario autoadministrado (? = .84). El análisis de datos realizado con el software R versión 4.1.0 consistió en la implementación de modelos bivariantes de regresión logística binaria, y partiendo de estos, en un modelo multivariante de regresión logística mediante el método stepwise. El modelo multivariante lo conformaron el tiempo de exposición diaria, el número de dispositivos tecnológicos, la finalidad del uso de las tecnologías con acceso a Internet y la zona de uso en el hogar. Así pues, el uso de más de un dispositivo tecnológico, durante más de una hora diaria, en la propia habitación del niño para hablar con amigos presentan una relación conjunta con la perpetración de ciberacoso en Educación Primaria. Estos resultados son de gran utilidad para diseñar propuestas psicoeducativas de intervención para las familias que deben potenciar la mediación parental activa y el uso conjunto de las tecnologías con sus hijos, a partir de estrategias basadas en el establecimiento de normas consensuadas, la comunicación asertiva y el apoyo intrafamiliar.
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