Resumen:
|
[EN] At the beginning of September 1931, by private letter sent by B. Breslow - as Commercial Representative of the USSR in France - Le Corbusier (and Pierre) received an invitation to participate in the competition for ...[+]
[EN] At the beginning of September 1931, by private letter sent by B. Breslow - as Commercial Representative of the USSR in France - Le Corbusier (and Pierre) received an invitation to participate in the competition for the Palace of the Soviets in Moscow. A building that, in addition to embodying the will of the Russian working masses, was to be converted, in a similar way, where the Cathedral of the Savior had already been built, into the artistic-architectural monument of the battered Soviet capital.
of the battered Soviet capital. Thus, using the project as an instrument, the paper will try to relate two of the most intimate materials in the life and work of Le Corbusier: his
Moscow diaries and the atelier correspondence. All of this, with the sole purpose of revealing some of the most
of the most unknown keys of the architect's behavior; not at the head of this specific project, but about everything that surrounded him: be it the clients, his assistants or Pierre.
[-]
[ES] A principios de septiembre de 1931, mediante carta privada remitida por B. Breslow -en calidad de Representante Comercial de la URSS en Francia-, Le Corbusier (y Pierre) reciben la invitación a participar en el concurso ...[+]
[ES] A principios de septiembre de 1931, mediante carta privada remitida por B. Breslow -en calidad de Representante Comercial de la URSS en Francia-, Le Corbusier (y Pierre) reciben la invitación a participar en el concurso del Palacio de los Soviets de Moscú. Un edificio que, además de
encarnar la voluntad de las masas trabajadoras rusas debía convertirse, de manera análoga, allí
donde ya se hallaba construida la catedral del Salvador, en el monumento artístico-arquitectónico
de la maltrecha capital soviética. Así, sirviéndonos del proyecto como instrumento, el escrito tratará de poner en relación dos de los materiales más íntimos en la vida y obra de Le Corbusier: sus
agendas de Moscú y la correspondencia del atelier. Todo ello, con el único fin de desvelar algunas
de las claves más desconocidas del comportamiento del arquitecto; ya no al frente de este proyecto
concreto, sino sobre todo aquello que lo rodeaba: ya fueran los clientes, sus ayudantes o Pierre.
[-]
|