Resumen:
|
[EN] In this article, we present an analytical study based on the metric and proportional evaluation of the formal and volumetric configuration of the Baeza chapel designed by Andrés de Vandelvira for the Benavides family. ...[+]
[EN] In this article, we present an analytical study based on the metric and proportional evaluation of the formal and volumetric configuration of the Baeza chapel designed by Andrés de Vandelvira for the Benavides family. By establishing equivalences in relation to other works in the sacred catalog projected by this architect, we depict the volumetric void of the interior space enclosed by the mural box of the temple, of which only the ruins are known.
Through the morphological review of the ensemble, the graphic redefinition of its substantial components, and the implementation of compositional rules that are iteratively repeated in this type of Renaissance architecture in Andalusia, we define how Vandelvira likely conceived this unique chapel.
Furthermore, from the stereotomic study of the theoretical model presented by his son Alonso, we also explain how this vault, which represents an experimental case of notable interest to glimpse the investigative capacity of Andrés de Vandelvira, would have behaved, especially in those designs that aimed to solve centralized floor plans.
[-]
[ES] En este artículo exponemos un estudio analítico fundamentado en la evaluación métrica y proporcional de la configuración formal y volumétrica de la capilla baezana diseñada por Andrés de Vandelvira para la familia ...[+]
[ES] En este artículo exponemos un estudio analítico fundamentado en la evaluación métrica y proporcional de la configuración formal y volumétrica de la capilla baezana diseñada por Andrés de Vandelvira para la familia Benavides. Desde ahí, planteando equivalencias en relación con otras obras del catálogo sacro proyectado por este mismo arquitecto, presentamos lo que habría sido el vaciado del espacio interior confinado por la caja mural del templo, de la cual tan sólo conocemos sus ruinas.
A través de la revisión morfológica del conjunto, la redefinición gráfica de las piezas sustanciales que lo componen y la implementación de las reglas compositivas que se repiten iterativamente en este tipo de obras del Renacimiento andaluz, definimos la manera en la que, con cierta probabilidad, Vandelvira ideó esta singular capilla.
Además, desde el estudio estereotómico del modelo teórico expuesto por su hijo Alonso, explicamos también cómo se habría comportado esta bóveda que, como sabemos, representa un caso experimental de notable interés para vislumbrar la capacidad investigativa de Andrés de Vandelvira, sobre todo, en aquellos diseños que se preocuparon por resolver plantas centralizadas.
[-]
|