- -

MISIONES ACTUALES DE LAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS: UNA PERSPECTIVA SOCIOLÓGICA

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

  • Estadisticas de Uso

MISIONES ACTUALES DE LAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS: UNA PERSPECTIVA SOCIOLÓGICA

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.author Palomares Montero, Davinia es_ES
dc.contributor.author Garcia Aracil, Adela es_ES
dc.contributor.author CASTRO-MARTINEZ, ELENA es_ES
dc.date.accessioned 2013-04-16T09:37:11Z
dc.date.available 2013-04-16T09:37:11Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.issn 0210-1963
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/27884
dc.description.abstract [EN: From the New Sociological Institutionalism point of view, we have seen what the missions that institutionally Spanish public universities assume in their strategic plans are. It has been applied the content analysis approach. We have found that indicators are more frequent to teaching activities, in second place appeared research activities and in third place were knowledge transfer activities. Not all universities assume the same grade of institutionalization for each mission. In fact, we have obtained a typology of universities split in two groups, one focused to teaching and another focused to research and knowledge transfer es_ES
dc.description.abstract [ES: Este artículo analiza, desde la perspectiva del Nuevo Institucionalismo Sociológico, cuáles son las misiones que las universidades públicas españolas asumen de forma institucional en sus planes estratégicos. Para tal fin, se ha utilizado el análisis de contenido. En general, los resultados indican que las universidades muestran mayor énfasis en la misión ¿Docencia¿, seguida de la ¿Investigación¿, y en último lugar en la ¿Transferencia de conocimiento¿, si bien este patrón no es homogéneo en todas las universidades. Se han identificado dos tipologías de universidades en función del peso otorgado a cada misión: las más centradas en ¿Docencia¿ frente a las focalizadas en ¿Investigación y Transferencia de Conocimiento¿. es_ES
dc.format.extent 21 es_ES
dc.language Español es_ES
dc.publisher CSIC es_ES
dc.relation.ispartof Arbor es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial (by-nc) es_ES
dc.subject New Sociological Institutionalism es_ES
dc.subject University es_ES
dc.subject Strategic Plan es_ES
dc.subject University Missions es_ES
dc.subject Nuevo Institucionalismo Sociológico es_ES
dc.subject Universidad es_ES
dc.subject Planificación estratégica es_ES
dc.subject Misiones universitarias es_ES
dc.title MISIONES ACTUALES DE LAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS: UNA PERSPECTIVA SOCIOLÓGICA es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.3989/arbor.2012.753n1011
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Instituto de Gestión de la Innovación y del Conocimiento - Institut de Gestió de la Innovació i del Coneixement es_ES
dc.description.bibliographicCitation Palomares Montero, D.; Garcia Aracil, A.; Castro-Martinez, E. (2012). MISIONES ACTUALES DE LAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS: UNA PERSPECTIVA SOCIOLÓGICA. Arbor. 188(753):171-192. doi:10.3989/arbor.2012.753n1011 es_ES
dc.description.accrualMethod S es_ES
dc.relation.publisherversion http://arbor.revistas.csic.es/index.php/arbor/article/view/1454/1463 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 171 es_ES
dc.description.upvformatpfin 192 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 188 es_ES
dc.description.issue 753 es_ES
dc.relation.senia 215457
dc.description.references Colyvas, J. A., & Powell, W. W. (2006). Roads to Institutionalization: The Remaking of Boundaries between Public and Private Science. Research in Organizational Behavior, 27, 305-353. doi:10.1016/s0191-3085(06)27008-4 es_ES
dc.description.references Laredo, P. (2007). Revisiting the Third Mission of Universities: Toward a Renewed Categorization of University Activities? Higher Education Policy, 20(4), 441-456. doi:10.1057/palgrave.hep.8300169 es_ES
dc.description.references Meyer, J. W. (1977). The Effects of Education as an Institution. American Journal of Sociology, 83(1), 55-77. doi:10.1086/226506 es_ES
dc.description.references Taylor, J., & De Lourdes Machado, M. (2006). Higher education leadership and management: From conflict to interdependence through strategic planning. Tertiary Education and Management, 12(2), 137-160. doi:10.1080/13583883.2006.9967164 es_ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record