Resumen:
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[EN] Purpose: Although knowledge and its management is, and has been, studied in depth,
particularly since the 90¿s decade of the past century, especially for the strategic
management, innovation, trade, or business ...[+]
[EN] Purpose: Although knowledge and its management is, and has been, studied in depth,
particularly since the 90¿s decade of the past century, especially for the strategic
management, innovation, trade, or business administration, there are still many
questions on how it articulates or transfers and the barriers to its management,
especially when we talk about internal tactical activities that affect staff that we could
call "offices", such as maintenance and industrial assembly or exploitation and
conduction of the facilities. Because of the peculiarities normally seen in this kind of
activity in the industrial companies, the knowledge of these people is strongly based on
their experience (strong tacit component), difficult to measure and articulate, and on
many occasions, however, this rupture of information-knowledge, can represent a high
cost for the company (often assumed to be something inevitable) due to the increase in
production and service downtime, loss of efficiency, or tuning time of new staff to these
areas.
Design/methodology/approach: After a description of the State of the art and the
basic principles of knowledge management, a qualitative study in an industrial company
has been carried out, within the areas of operation and maintenance, in order to know
the barriers and facilitators that such involved personnel finds in order to achieve an
adequate transmission and use of that knowledge.
Findings: Learn about barriers, facilitators and impact that offers the knowledge
management in the areas of industrial maintenance, especially among professionals in
offices which operate with a high degree of tacit knowledge and with a heavy
dependence on the company on these professionals.
Research limitations/implications: Those characteristics of a qualitative study in a
particular area and within a geographical area, although it can be extrapolated to other
types of companies and regional areas.
Practical implications: Learn about the barriers and facilitators, facilitates the way in
which must develop a model of knowledge management in the area of industrial
maintenance, which results in the improvement of the efficiency of the service and
decreases the dependence of the company in this strategic area.
Social implications: Union and improvement of the Working Group in industrial
maintenance, greater security in critical decision-making, encourage shared knowledge.
Originality/value: This article explores on the principles of the management of
knowledge in an area of the company such as industrial maintenance, where there are
no full proposals to guide on the factors to take into account for the establishment of a
model, that tends to restrict the high tacit knowledge that exists within the working
groups of the maintenance engineering, as well as the factors influencing its proper
development.
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[ES] Objeto: Aunque el conocimiento y su gestión es, y ha sido, estudiado en profundidad,
especialmente desde la década de los 90 del siglo pasado, sobre todo para la gestión
estratégica, innovación, comercio, o ...[+]
[ES] Objeto: Aunque el conocimiento y su gestión es, y ha sido, estudiado en profundidad,
especialmente desde la década de los 90 del siglo pasado, sobre todo para la gestión
estratégica, innovación, comercio, o administración de las empresas, todavía quedan
muchos interrogantes en cómo se articula o se transfiere y las barreras para su gestión,
principalmente cuando hablamos de las actividades tácticas internas, en las que afectan
a personal que podríamos llamar de ¿oficios¿, tales como el mantenimiento y montajes
industriales o explotación y conducción de las instalaciones. Por las peculiaridades
propias que se han dado normalmente en este tipo de actividad en el interior de la
empresa, el conocimiento de estas personas está fuertemente basado en su experiencia
(fuerte componente tácito), difícil de medir y articular, y sin embargo, en numerosas
ocasiones, esta brecha de la información-conocimiento, puede suponer un alto coste
para la empresa (muchas veces asumido como algo inevitable) debido al incremento de
tiempos de parada de producción y servicios, pérdidas de eficiencia energética, o
tiempo de acoplamiento de nuevo personal a estas áreas.
Diseño/metodología/enfoque: Tras una descripción del estado del arte y los
principios básicos de la gestión del conocimiento, se ha realizado un estudio cualitativo
en una empresa industrial dentro de las áreas de explotación y mantenimiento, con el
fin de conocer las barreras y facilitadores que dicho personal implicado encuentra para
que se produzca una adecuada transmisión y utilización de dicho conocimiento.
Resultados: Conocer las barreras, facilitadores y repercusiones que ofrece la gestión
del conocimiento dentro de las áreas de mantenimiento industrial, en especial entre los profesionales de oficios donde se desenvuelven con un alto grado de conocimiento
tácito y con una gran dependencia de la empresa de estos profesionales.
Limitaciones de investigación/implicaciones: Las propias de un estudio cualitativo
en un área concreta y dentro de una zona geográfica, aunque puede ser extrapolado a
otro tipo de empresas y áreas regionales.
Implicaciones prácticas: El conocer las barreras y facilitadores, facilita la manera en
que se debe desarrollar un modelo de gestión de conocimiento del área de
mantenimiento industrial, que redunde en la mejora de la eficiencia del servicio y la
menor dependencia de la empresa de esta área estratégica.
Implicaciones sociales: Unión y mejora del grupo de trabajo en mantenimiento
industrial. Mayor seguridad en la toma de decisiones críticas. Incentivar el conocimiento
compartido.
Originalidad/valor añadido: Este artículo explora sobre los principios de la gestión
del conocimiento en un área de la empresa como es el mantenimiento industrial, donde
no existen propuestas completas que orienten sobre los factores a tener en cuenta para
la implantación de un modelo, que tienda a acotar el alto conocimiento tácito que existe
dentro de los grupos de trabajo de la ingeniería de mantenimiento, así como los
factores que influyen en su adecuado desarrollo.
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