Resumen:
|
[CA] Sense cap dubte, l'entorn econòmic en què ens trobem ha canviat la forma de veure i realitzar els negocis. D'una banda ens trobem amb el desenvolupament de l'economia del coneixement i -per una altra- amb la crisi de ...[+]
[CA] Sense cap dubte, l'entorn econòmic en què ens trobem ha canviat la forma de veure i realitzar els negocis. D'una banda ens trobem amb el desenvolupament de l'economia del coneixement i -per una altra- amb la crisi de la informació financera. La primera ve determinada per la globalització dels mercats, l'emergència de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), llenguatges estandarditzats, noves demandes socials, etc. el que ha provocat el canvi en la base de la competitivitat empresarial. La segona, és una conseqüència de les experiències viscudes, els casos de corrupció, l'absència de gran part dels intangibles dels estats financers i la falta de comparabilitat internacional. Els escàndols han posat en dubte la fiabilitat de la informació financera i la credibilitat dels mercats. Davant d'una comptabilitat creativa i la insuficiència de l'auditoria, el govern corporatiu i la responsabilitat social corporativa (RSC) han sorgit com a ferramenta per a dotar al mercat de major confiança respecte a la informació empresarial. Tot el comentat anteriorment ha provocat un canvi positiu en l'auditoria, ja que han hagut d'ampliar el seu camp d'aplicació i eixir del seu entorn habitual de comptabilitat i finances. Així mateix, també han hagut d'adaptar-se a les necessitats d'empreses, fundacions i organismes públics que formen el teixit actual, donant lloc a distints tipus d'auditories, verificacions i certificacions. Aquest treball consisteix en la verificació de la Responsabilitat Social Corporativa a Itàlia i Irlanda, més concretament a les empreses del FTSE MIB i ISEQ Index, i és desenvolupa al llarg de 5 capítols.
Després de la introducció, que defineix l'abast del treball, en el segon capítol el reporting empresarial es pretén estudiar el concepte de responsabilitat social corporativa i detallar quines són les principals ferramentes que utilitzen les diferents empreses, com poden ser: índexs, estàndards, codis i referències. La necessitat de dotar transparència a la diferent informació empresarial ha fet que hi hagen diverses tècniques de revisió per obtindre una opinió qualificada. Per tant, és en el tercer capítol la verificació de la informació empresarial on es veuran les diferents tècniques: auditoria, certificació i amb més detall la verificació que es definiran els mecanismes i distintes normes que s'utilitzen a nivell internacional. En el quart capítol s'ha realitzat una síntesi de la situació actual d'Itàlia i Irlanda, on es detallen aspectes macroeconòmics, sistema financer, i -en especial- la borsa de cada país. A més, hi ha una taula on detalla les diferents empreses que cotitzen ens els principals índex borsaris dels dos països, per a poder conèixer les empreses que ens serviran per a l'estudi que es realitzarà al capítol cinquè. Després de conèixer quines són aquestes empreses, s'ha realitzat una investigació en cada empresa per tal d'obtindre unes dades que serviran per poder realitzar una anàlisis en profunditat de la responsabilitat social corporativa a eixes empreses en particular i obtindre conclusions al respecte. Una vegada ja estan recol·lectades s'ha realitzat un quadre comparatiu per tal d'establir les distintes característiques de cada una d'elles. D'altra banda, de cada informe s'ha realitzat una taula resum per tal d'analitzar i informar sobre les característiques particulars que presenten, açò es veurà en el capítol 5.
Per últim, en el capítol 6 conta les conclusions a les que s'han arribat després dels diferents resultats que s'han obtingut de les anàlisis realitzades.
[-]
|