Resumen:
|
[EN] Illegal street art and in specific graffiti and post graffiti are an international art movement, which is
characterised - amongst other questions - by the legal conflicts, which they evoke. It finds itself at ...[+]
[EN] Illegal street art and in specific graffiti and post graffiti are an international art movement, which is
characterised - amongst other questions - by the legal conflicts, which they evoke. It finds itself at an
complicated point, as it resides between the laws that protect the artist and its work, like the law of
intellectual property or the law of patrimony, and the castigatory laws of the penal code. Although
there is a clearly more direct connection of this movement with the fines and the penalty, that have
been intensified the past years, the artistic and social acknowledgment, which some of these works are
obtaining, opens a new window towards the legal protection and the author’s rights. This mentioned
acknowledgment gives place to the search of conservative actions and to an approach to the concept
of patrimony, mainly caused by the social demand. The graffiti is converting to a strong sign of
identification of many of the contemporary societies to the extent, that the “legal exception” and the
interest for its conservation and restoration stop being a eccentricity
[-]
[ES] El arte urbano ilegal y en concreto el grafiti y postgrafiti es un movimiento artístico
internacional que se caracteriza entre otras cuestiones por los conflictos legales que
genera. Se encuentra en un punto complicado, ...[+]
[ES] El arte urbano ilegal y en concreto el grafiti y postgrafiti es un movimiento artístico
internacional que se caracteriza entre otras cuestiones por los conflictos legales que
genera. Se encuentra en un punto complicado, ya que se sitúa peligrosamente entre las
leyes que protegen al artista y a su obra, como la Ley de Propiedad Intelectual o la Ley de
Patrimonio, y las leyes sancionadoras del Código Penal. Aunque el vínculo de este
movimiento es claramente más directo con las multas y sanciones, que se han ido
endureciendo en los últimos años, el reconocimiento artístico y social que algunas de
estas obras están adquiriendo abre una nueva ventana hacia la protección legal y los
derechos del autor. Dicho reconocimiento está dando lugar a la búsqueda de actuaciones
conservativas y a un acercamiento al concepto de patrimonio causado principalmente
por el reclamo social. El grafiti se está convirtiendo en un fuerte signo de identificación
de muchas de las sociedades contemporáneas de tal magnitud que la “excepción legal” y
el interés por su conservación dejan de ser una excentridad
[-]
|