Abstract:
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[EN] From the very beginning of the 18th century to nowadays we have been witnessed a succession of authors that uninterruptedly have formed the Murcian school of sculpture. In the corpus of methods and rudiments that take ...[+]
[EN] From the very beginning of the 18th century to nowadays we have been witnessed a succession of authors that uninterruptedly have formed the Murcian school of sculpture. In the corpus of methods and rudiments that take part on the continuity of this imagery tradition, the polychromatic processes have special relevance, since the color demonstrated as an effective link between the inert matter and the representational character that the imagery, as such, has to possess.
Our study proposes as an approximation to polychromy from a formal, conceptual, but especially technological perspective, attending to the survival and evolution of the materials and methodologies applied. We have divided the work in three different parts, that they also complement each other: first, we will deal with context of production, the active workshops along the proposed chronology and the responsibility to apply polychromy processes. During the second chapter we will cover the evolution of decorative motives and formal or conceptual aspects presents in the creative process. Finally, we will to describe the methodologies and materials across the studied periods, summing up variations that take place in time
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[ES] Desde los albores del siglo XVIII hasta nuestros días hemos asistido a una sucesión de artífices que, de forma casi ininterrumpida, configuran la conocida como escuela murciana de escultura. En el corpus de métodos y ...[+]
[ES] Desde los albores del siglo XVIII hasta nuestros días hemos asistido a una sucesión de artífices que, de forma casi ininterrumpida, configuran la conocida como escuela murciana de escultura. En el corpus de métodos y rudimentos que participan de la continuidad de esta tradición imaginera, los procesos polícromos cobran especial relevancia, pues el color se manifiesta como un eficaz vínculo entre la materia inerte y el carácter representacional que la imaginería, como tal, ha de poseer.
Nuestro estudio se propone como una aproximación a la policromía, desde una perspectiva formal, conceptual, pero sobre todo tecnológica, atendiendo a la vigencia y evolución de materiales y metodologías empleadas. Para ello hemos dividido el trabajo estudio en tres partes, que si bien se diferencian, se complementan entre sí: en primer lugar abordaremos el contexto de producción, es decir, los talleres activos a lo largo de la cronología propuesta y la responsabilidad de llevar a cabo los procesos de policromía. A lo largo del segundo capítulo abordaremos la evolución de los motivos decorativos y los valores plásticos presentes en el proceso creativo. Finalmente, entraremos a describir las metodologías y materiales a través de los períodos estudiados, planteando aquellas variaciones que sobre la misma se produzcan en el tiempo.
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