[EN] Purpose: The objective is to analyse research in Operations Management
(OM) teaching published in high impact journals in the area in order to
examine trends and set future challenges.
Design/methodology/approach: ...[+]
[EN] Purpose: The objective is to analyse research in Operations Management
(OM) teaching published in high impact journals in the area in order to
examine trends and set future challenges.
Design/methodology/approach: A bibliometric study was carried out of
45 of the main JCR OM and Management journals for the 1995-2010 period.
The 129 articles identified on research in OM teaching were analysed.
Findings: There is a dearth of articles on teaching in the main OM and
Management journals. Sixty-two point two percent of the journals analysed
have not published any and the remainder (17) have devoted only 0.4% of
all their publications to this subject area. Descriptive and
theoretical/conceptual studies that address teaching innovations dominate.
One of the challenges identified that should be highlighted is the need to
develop quality empirical studies that enable the real impact of teaching methodologies on improving student performance (in all its different
aspects) to be known.
Research limitations: The analysis was restricted to 45 of the most
important OM and Management journals on the basis of prior studies. This
sample can be considered to be representative given the objectives of the
study.
Practical implications: Researchers in teaching in OM are provided with
an analysis of published studies which will enable them to steer future
research according to the results and challenges set. Teachers of OM are
provided with a selection of articles that can help them to develop their
teaching strategy. Companies will be affected to the extent that they
properly train future managers.
Originality/value: Innovation in teaching is the basis for the improved
training and skilling up of students and future company managers. No
previous research has been done that examines publications in teaching in
OM and Management journals and valorises this major field of study.
[-]
[ES] Objeto: El objetivo planteado es analizar la investigación en docencia en
Dirección de Operaciones (DO) publicada en revistas de alto impacto del
área, con objeto de estudiar tendencias y establecer futuros ...[+]
[ES] Objeto: El objetivo planteado es analizar la investigación en docencia en
Dirección de Operaciones (DO) publicada en revistas de alto impacto del
área, con objeto de estudiar tendencias y establecer futuros retos.
Diseño/metodología/enfoque: Se ha realizado un estudio bibliométrico
en 45 de las principales revistas JCR de DO y Management para el periodo
1995-2010. Los 129 artículos identificados sobre investigación en docencia
en DO han sido analizados.
Aportaciones y resultados: Existe una escasez de artículos sobre
docencia en las principales revistas de DO y Management. El 62.2% de las
revistas analizadas no han publicado ninguno, y las restantes (17) han
dedicado tan solo el 0.4% del total de sus publicaciones a esta temática.
Predominan los trabajos descriptivos y teóricos/conceptuales, en los que se
abordan innovaciones docentes. Entre los retos identificados destacar la
necesidad de desarrollar trabajos empíricos de calidad que permitan conocer
el impacto real de las metodologías docentes en la mejora del rendimiento
del alumno (en sus diferentes vertientes).
Limitaciones: El análisis se ha restringido a 45 de las revistas más
importantes de DO y Management basándonos en trabajos previos. Esta
muestra puede considerarse representativa dados los objetivos del estudio
planteado. Implicaciones prácticas: Los investigadores en docencia en DO reciben
un análisis los trabajos publicados que les permitirá orientar sus futuras
investigaciones en función de los resultados y retos planteados. A los
docentes de DO se les ofrece una selección de artículos que pueden
ayudarle en el desarrollo de su estrategia formativa. Las empresas se
beneficiarán de este trabajo en la medida de que nuestros resultados
pueden ayudar a que se ofrezca al mercado laboral directivos mejor
formados.
Valor añadido: La innovación en docencia es la base para la mejora de la
formación y de la capacitación que obtengan los alumnos y futuros gestores
de empresa. No se habían realizado investigaciones previas que estudiaran
las publicaciones sobre docencia en revistas de DO y Management y
pusieran en valor este importante campo de estudio.
[-]
|