Resumen:
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[EN] In the present work, we develop a system which contributes to CHILDMNEMOS project in relation to auditory stimuli. It explores and evaluates the short-term spatial memory in children improving methods and integrating ...[+]
[EN] In the present work, we develop a system which contributes to CHILDMNEMOS project in relation to auditory stimuli. It explores and evaluates the short-term spatial memory in children improving methods and integrating technological devices. The dissertation focuses on the study of auditory stimuli and spatial short-term memory, as well as in the development of a system using alternative devices to assess the short-term spatial memory in children with no previous pathology identified. The phases that were implemented are habituation and detection. Auditory stimuli are played at random into Karotz devices and place them according to locations -60º, 0º and -60º. We used a sound bank, cataloged and classified by their duration. System tests were performed and recorded the times, successes and errors, according to the duration of the sounds and location. From the results, we can observe that the location that is the most difficult is the 60º, especially, if the sound duration is 2 seconds. The minor difficulty is locating users 0º without paying much attention to the duration of the sound, this happens both for the group of children and adults. In our opinion, technology integration, auditory stimuli and new Karotz environmental devices are appropriate for assessing the short-term spatial memory. Karotz is a device with great potential and needs to continue to explore its potential. Moreover, developing systems where user have a novel way to interact with using their sense of hearing, touch and movement is new.
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[ES] En la presente tesina, se desarrolla un sistema que contribuye al proyecto CHILDMNEMOS, en lo referente a
explorar estímulos auditivos y evaluar la memoria espacial a corto plazo en niños mejorando los métodos
tradicionales ...[+]
[ES] En la presente tesina, se desarrolla un sistema que contribuye al proyecto CHILDMNEMOS, en lo referente a
explorar estímulos auditivos y evaluar la memoria espacial a corto plazo en niños mejorando los métodos
tradicionales e integrando dispositivos tecnológicos.
La tesina se centra en el estudio de los estímulos auditivos y la memoria espacial a corto plazo, así como en el
desarrollo de un sistema usando dispositivos alternativos que permitan evaluar la memoria espacial a corto plazo
en niños sin patología previa identificada.
Se implementaron las fases de habituación y detección. Los estímulos auditivos se reproducen en forma aleatoria
en los dispositivos Karotz y se los ubica de acuerdo a las localizaciones -60º, 0º y -60º Se usa un banco de sonidos,
catalogados y clasificados por su duración,.
Se realizaron pruebas del sistema y se registraron los tiempos, aciertos y errores, de acuerdo a la duración de los
sonidos y la localización. Los resultados de las evaluaciones permiten observar que la localización que tiene
mayor dificultad es la de -60º sobre todo si la duración del sonido es de 2 segundos. La menor dificultad para los
usuarios es la localización 0o sin prestar mayor importancia a la duración del sonido, esto sucede tanto para le
grupo de niños como de adultos..
En nuestra opinión, la integración de tecnología, estímulos auditivos y los nuevos dispositivos ambientales Karotz
son apropiados para evaluar la memoria espacial a corto plazo. Karotz es un dispositivo con gran potencial y es
necesario continuar desarrollando su potencial. Por otra parte, desarrollar sistemas en los que el usuario tenga una
novedosa forma de interactuar usando su sentido del oído, el tacto y sus movimientos resulta novedoso.
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