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Four lessons on Randstad-Holland

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Four lessons on Randstad-Holland

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dc.contributor.author Moreno, Joan
dc.date.accessioned 2014-11-20T11:01:16Z
dc.date.available 2014-11-20T11:01:16Z
dc.date.issued 2014-10-23
dc.identifier.issn 2341-3050
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/44485
dc.description.abstract [EN] The Dutch delta, at the confluence of the courses of the Rhine, Meuse and Scheldt rivers, is the paradigmatic territory of networks from the earliest stages of the human settlement. In an unsteady landscape, made up of a mosaic of marshes, bogs and sand dunes; irrigated by a maze with rivers, streams and canals; transportation network is the element that strengthens and unites the urban structure for centuries. This article discusses the integration of the Dutch transport network and the urban network from four noted episodes in the history of mobility in the Netherlands: the Trekvaarten [towpaths], the Oude Lijn [Old railway line], the Halsketting [nodal corridor], and finally, the intermodal center Zuidas-Amsterdam. The aim of this article is to show how the development of the Dutch urban network is conditioned by structural changes in the transportation network, and how the evolution of the urban mobility system determines simultaneously both: regional and local spheres. Ultimately, four lessons in mobility and urbanity in the Randstad-Holland that take the case of study further and are a model in the development of an integrated metropolitan system. en_EN
dc.description.abstract [ES] El delta neerlandés, donde confluyen los cursos de los ríos Rin, Mosa y Escalda, es el territorio paradigmático de las redes desde las primeras etapas de colonización humana. En un paisaje inestable, compuesto por un mosaico de marismas, turberas y bancos de arena; irrigado por un laberinto de ríos, arroyos y canales; la red de transporte es el elemento que consolida y cohesiona la estructura urbana durante siglos. Este artículo aborda la integración de la red de transporte y la red urbana neerlandesa a partir de cuatro episodios destacados en la historia de la movilidad de los Países Bajos: los trekvaarten [caminos de sirga], la Oude Lijn [Línea ferroviaria antigua], el Halsketting [corredor nodal], y finalmente, el centro intermodal Zuidas-Ámsterdam. El objetivo de este artículo es poner de manifiesto cómo el desarrollo de la red urbana neerlandesa está condicionado por los cambios estructurales de la red de transporte, y cómo la evolución de la movilidad condiciona simultáneamente el sistema urbano tanto a escala regional como local. En definitiva, cuatro lecciones sobre lo móvil y lo urbano en el Randstad-Holland que trascienden el caso de estudio y resultan ejemplares en el desarrollo de un sistema metropolitano integrado. es_ES
dc.language Español
dc.language Inglés
dc.publisher Editorial Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof VLC arquitectura. Research Journal
dc.rights Reconocimiento - No comercial (by-nc)
dc.subject Movilidad es_ES
dc.subject Red urbana es_ES
dc.subject Metrópolis es_ES
dc.subject Randstad-Holland
dc.subject Países Bajos es_ES
dc.subject Mobility en_EN
dc.subject Urban network en_EN
dc.subject The Netherlands en_EN
dc.title Four lessons on Randstad-Holland
dc.title.alternative Cuatro lecciones sobre el Randstad-Holland es_ES
dc.type Artículo
dc.date.updated 2014-11-20T11:01:13Z
dc.identifier.doi 10.4995/vlc.2014.3227
dc.rights.accessRights Abierto
dc.description.bibliographicCitation Moreno, J. (2014). Four lessons on Randstad-Holland. VLC arquitectura. Research Journal. 1(2):89-117. https://doi.org/10.4995/vlc.2014.3227 es_ES
dc.description.accrualMethod SWORD es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/vlc.2014.3227
dc.description.upvformatpinicio 89
dc.description.upvformatpfin 117
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.description.volume 1
dc.description.issue 2
dc.identifier.eissn 2341-2747
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dc.description.references Steenbergen, C.; Reh, Wouter; Nijhuis, Steffen; Pouderoijen, Michiel. The polder atlas of the Netherlands: pantheon of the lowlands. Bussum (Nederland): Thoth Publis-hers, 2012. 624 p. ISBN: 978-90-6868-519-0 es_ES
dc.description.references Veenendaal, G. Spoorwegen in Nederland: van 1834 tot nu [Ferrocarril en Nederland: desde 1834 hasta la actualidad]. Amsterdam: Boom, 2004. 604 p. ISBN: 90-5352-980-2 es_ES


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